Kuggar över vid gaspådrag från stillastående.

Tobbe1982

Medlem
12 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Jag har alltså en Ski-doo MX Z 500ss 2004.

Det blir ett grovt mekaniskt ljud vid gaspådrag framförallt på låga varv och när man skall iväg, det låter som det kommer ifrån drivaxeln för mattan (låter som att något kuggar över)
Jag har kollat mattspänning, rivit ner boggien och kollat att drivaxeln är rak vilket den är, det sitter no slip hjul på axeln som är helt ok!
Växelhuset är kollat och drev samt kedja är helt ok.
Variatorerna är kolla och justa! splines mm mm.

Någon som haft samma problem??
 

Tobbe1982

Medlem
12 jan 2011
12
0
1
Borlänge
yes, jag har kollat och man kan inte se att något direkt konstigt sker. Det är först vid belastning som dessa ljud framkommer.
Dock skall jag senare idag när jag monterat ihop boggien igen prova att spänna upp boggien med balataremmarna, den är nämligen max nersläppt för att få mindre skidtryck. Köpte nyligen slp skidor och tyckte då jag fick för mkt skidtryck därav att jag släppte ner boggien. Återkommer och berättar om det blev någon förbättring.
 

Tobbe1982

Medlem
12 jan 2011
12
0
1
Borlänge
tror iofs mer på att det är skenorna som ev tar i luckorna i mattan eftersom jag släppt ner boggien så mkt det går. Skenorna går ju precis där så jag skall kika om det hjälper att spänna upp boggien ett hack lr två!
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Om du kan komma ihåg om detta hände efter att du byt skidor och lossat balataremmen? Då har du ju svaret där..

Borde väl gå att slipa av kanterna på plastbitarna (?) längst fram på skenorna?
 

Tobbe1982

Medlem
12 jan 2011
12
0
1
Borlänge
Det hände ej direkt, jag hann åka ca 5mil innan det började krångla. Jag trodde först det var remmen som var problemet då den var bra sliten och hade lossat en del material men det visade sig ej vara felet... Provar som sagt att spänna upp boggien ikväll så får jag se om problemet kvarstår!