Kylar problem

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Det finns gott om vätskekylda modeller som inte har något expansionskärl alls för kylarvattnet !!

mao. så om du nu håller på och bygger något eget så kan du nog skippa "Expansionskärlet", se dock till att du har tillräckligt stora kylare för den motor typ du använder.....


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Någonstans i systemet måste det finnas en expansionsvolym som normalt är fylld med luft. Om det inte finns något synligt expansionskärl kan det tänkas att överdelen av ev. luftkylare eller den rör/slangdel där kylarlocket sitter används som expansionskärl.
Tänk på äldre vattenkylda bilar (Volvo Amazon eller MB 123-serie t ex). De har ett stort utrymme upptill i kylaren i stället för separat expansionskärl.

Hur du än gör, se till att expansionsvolymen är minst 10 % av systemets vattenvolym. Om det går i 4 l vatten så behöver du 0,4 l expansionsvolym t ex.

Och det finns två sätt att koppla in expansionskärlet på:

Det vanligaste i bilsammanhang (t ex Volvo 240, 740, Saab 99/900, VW, Audi, många franska bilar) är att expansionskärlet är högsta punkten i kylsystemet, och direkt anslutet till någon lämplig punkt. Ibland är det inkopplat på flera ställen för luftning.

Den andra lösningen (som man hittar på de flesta vätskekylda skotrar, motorcyklar, Fiat/VAZ/Lada, japanska bilar, Saab V4, Volvo 140 t ex) är att expansionskärlet är anslutet med en tunn slang till överströmningsledningen från kylarlocket. Kylarlocket har två ventilfunktioner: dels kan det släppa ut vatten till expansionskärlet när övertrycket i kylsystemet överstiger ett visst värde (trycket står oftast på kylarlocket), dels öppnar det så fort det blir lite undertryck i kylsystemet så att vatten sugs tillbaka från expansionskärlet.
Fördelen med detta system är att expansionskärlet kan placeras var som helst i motorrummet (det behöver alltså inte vara högsta punkten i kylsystemet). Nackdelen är att man kan få underliga problem om kylarlocket krånglar eller om slangen mellan locket och expansionskärlet är otät. T ex kan man drabbas av att kylvätskan "pumpas" till expansionskärlet med tiden, expansionskärlet svämmar över men kylsystemet har för lite vatten.

Hur du än gör, se till att ha luftskruvar på ställen där det kan tänkas samlas luft. Se också till att det går att tappa ur kylvätskan utan att söla.