Kylarvatten

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Är det någon som vet hur mycket vatten det går i en vmax 600 -94?
Samt hur kan man kolla att vattenpumpen funkar?
Hade en slang som lossnat, och nu verkar det vara svårt att få i vatten, templampan lyser efter ca. 10 min, när den kallnat kan jag fylla på lite igen, och så håller det på.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
verkar som du har luft i systemet, har för mig att jag läste någonstans på forumet att man skulle köra upp skotern för en så brant backe som möjligt och låta den stå där lite för att få ur luften..
Ang. vattenpumpen borde det väll bara vara att plocka bort en slang på nåt lättåtkomligt ställe? Gör det innan du luftar kylsystemet så slipper du göra det 2 gånger!
 

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Tackar för svaret Tullus, det hjäpte lite, fick i mer kylarvatten.
Märker nu att när jag kört några minuter så tänds lampan sen börjar den koka, locket till expansionskärlet flyger av. Detta borde väl tyda på att det fortfarande är för lite vatten i den, jag kan fortfarande fylla på helatiden, men bara lite åt gången.
Har kollat pumpen, den funkar. nån som vet nåt annat knep? finns det nån luftskruv?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
äldre polaris måste skotern stå på tomgång i 2 till 3 minuter i en lutning som innebär att kylarna i tunneln och under fotstegen lutar uppåt för att lufta kylsystemet.
Så det är nog något liknande med din..
 

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Nej kylen blir inte varm, finns det mer än en, har bara sett den som sitter framför bandet.

Funderar på om den kan ha frusit, vet ju inte om den tidigare ägaren haft nån glykol i. Har ställt in den igårkväll så den får stå inne lite och se om den tinar kanske. Den har stått ute hela vintern annars
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Det går 2smala kylare längs tunneln samt 1 bak och 1 fram vid drivhjulen.
Skruvar du lös dynan (2muttrar innuti förvarings facket i dynan) så går det en slang tvärs över tunneln och på en av anslutningarna finns en luft skruv för kylar systemet.

Sen är det OERHÖRT viktigt att du fyller på med glykol + vatten blandning!! Inte enbart med vatten, då fryser kylarvätskan då det blir kallt ute.
Angående vattenpumpen kan du kolla sträckningen på vattenpumps remmen genom att "känna" med fingret i de lilla hål som finns lite närmare styret än magnapullen, den ska vara lagomt spänd. Inte som en fiol sträng men inte "slapp".
Då du fyllt på kylarvätska i påfyllnings röret (Inte expantionskärlet) tills det är fullt så ska nivån sjunka ganska snabbt när skotern väl är igång (skruva inte dit locket) och du ska hur lätt som hellst se att vattnet cirkulerar, kan även bubbla något ifall luft finns i systemet. -Cirkulerar det inte så är nog pumpen trasig.
Köra upp för en backe lr liknande behövs inte. Avlufta hellre på luftskruven som är under dynan ifall du ser tydligt att vattnet cirkulerar genom att titta i påfyllnings röret.

Lycka till!
 

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
om jag fyller på i påfyllningen, stänger locket, drar runt motorn några gånger utan att starta, så är det sånt tryck i systemet att när jag sen öppnar locket skvätter det ut glykol ur locket. öppnar jag bara lite kan man höra hur det pyser luft samt börjar bubbla i expansionskärlet.
Remmen till pumpen är lagom spänd, sen vet jag inte om pumpen funkar, om jag har skotern igång och locket öppet bubblar det ut kylarvatten.
Har inte sett några muttrar i förvaringsfacket bara 4 popnitar.

Mycket tacksam för all hjälp.
 

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Har luftat den under dynan, det fanns en hel del luft i systemet, fick i över en liter.
Dock kvartstår problemet med att så fort man startar börjar det bubbla i expansionskärlet, kan det va så att topplockspackningen är kass och det kommer in avgaser i kylarvattnet?
Att ha påfyllningslocket öppet och motorn igång är inte att tänka på, då har man glykol överallt.
 

Lunboy

Medlem
8 dec 2010
36
0
1
Borås, Sparsör
Glömde också säga att den ryker väldigt mycket, vit rök. Det kan ju tyda på att topplockspackningen är dålig. Det är dock inte länge sen den byttes, kanske behöver plana toppen för att den gått varm?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Glömde också säga att den ryker väldigt mycket, vit rök. Det kan ju tyda på att topplockspackningen är dålig. Det är dock inte länge sen den byttes, kanske behöver plana toppen för att den gått varm?
Vitröken tyder på toppackningen.....
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Precis som du själv kommit fram till och XTX Turbo så har nog topplocks packningen farit.
Helt klart så får du en del eller mycket av kompressionen/tryck in i kylsystemet när det inte går att ha skotern igång samt påfyllnings locket öppet. (vilket det ska gå).

När det var nyss att topp-packningen byttes drogs bultarna till toppen med rätt moment? Oerhört konstigt att den ska gå sönder på så kort tid.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
kolla så att momentnyckeln visar rätt moment...biltema kvalité brukar visa lite galet.....