Kylning Sno pro 440-04

micke440

Ny medlem
6 sept 2008
4
0
1
Sundsvall
Har problem Med Kylning Sno pro 440-04
Vad kan man göra? utan att montera f7 kylare.
har en fundering på att ta bort termostaten och köra med Red Line WaterWetter i kylsystemet.

Hur ofta måste man bestycka om 440n när man kör i fjällen

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Att ta bort termostaten kan ev. hjälpa litegranna. By that time motorn får problem med överhettning LÄR en 30 graders termostat vara öppen, och kylvätskan flöda runt som fasiken i den enda kylaren 440n har standard.
Har sett lösningar på radiatorer monterade på luftburken.
Ett mer avancerat alternativ är att montera kylare i tunneln. Jag köpte lite fyrkantigt alu.rör för några hundringar och svetsade ihop, med in-/utlopp framför tanken - bakom variatoraxeln. Har dock F7-kylare OCKSÅ, men också en 800-motor. Utan problem med tempen...

Så länge du har bra bestyckning för havsnivå behöver du inte bestycka om. (givetvis börjar den ju gå fetare på högre höjd, men risk för motorskador pga bestyckning är obefintlig)

micke440

Ny medlem
6 sept 2008
4
0
1
Sundsvall
har inga andra problem med kylningen på sina 440

har 310 munstycken nu går bra hemma men bluddrar lite uppe på fjället

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Istället för att göra en ny tråd lyfter jag denna, hur ser kylsystemet ut på en sno pro 440 -04 ut orginal ? hur många kylare ? en bild kanske :)

nån som vet ?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
finns bara en liten kylare längst fram i bandtunneln , samma som på f7an .. en F7:a har som bekant även fotstegen och en kylare bak å tänder lika fullt lampan då det är hårt , så att det behövs utbyggnad råder det inget tvivel om

bra att du lyckades let upp en tråd ! :) en del hittar inte ens sina egna trådar dom startade får ett par dagar sedan

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
okok tackar , då va de sant då som säljaren sa till mig , (har en f7 motor i 440in min som jag ganska nyss köpt) han sa nämligen att kylsystemet var utbyggt , och ja kikade nu när ja tog ner boggien och då satt den där kylaren längst fram sen 2 limpor som slutar typ efter halva tunneln , men förstår inte varför man inte bygger ut ordentligt isåfall ?

räcker dem kylare jag har nu tro ? eller börja försöka fixa nått mer ?

kan komma med en bild lite senare ikväll om de önskas.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Här är en bild , halv taskig , skulle tagit en till längre ifrån ser ja nu men du får kanske en uppfattning om hur lång dem är ändå ?

F

fjällets son

Ser ut som ett par Indy kylare om jag inte misstar mig? Har själv en Snopro -05 med f7 motor, som det sitter kylelement i tunneln på men dom är inte fullt lika breda som dina.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Re: Sv: Kylning Sno pro 440-04

ja jag vet inte alls vad de är för några ja :) nån annan kanske är säker ? okok så ditt ser ut typ som mitt fast dina är lite smalare bara ?

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
så hur hårt/länge kan man köra med en 440 innan man ska börja fundera på att stanna å ta en paus med tanke på min org kylare?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en nästan omöjlig fråga att svara på , längden på stänklapp gör skillnad , även styvheten , det kyler mkt bättre i jämnfart 70 km/h än 20 km/h ,
stenhård skare kommer du kanske 500 meter , puder snö till tanken är tanken är tom , montera en tämpmätare och bygg ut systemet , en 440 spikar lätt , en varm 440 ännu lättare !

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
körde snopro 440 1 säsong. en 06a. Den kokade inte en enda gång för mig. Varierande körning och före. Tänkte ofta på att köra bredvid leden någon gång ibland ifall det var hårt ute. hade 310 munstycken hela tiden. gick fint. dock lite fett i fjälls. Riktigt bra skoter faktiskt :) Original kylare bara.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
desto svalare ju bättre är det , helst under 50 grader = högre effekt och bättre driftsäkerhet

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
åker 600mod i min och tidigare gick den som 800 mod med orginal kylare och jag har då aldrig märkt att den gått varm eller upplevts gå dåligt.

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
okej låter som om det är ganska lungt då om man tänker lite på hur man kör..
men jag tror nog jag ska montera extra kylare ändå.
duger det med vilka kylement somhellst ? och är det mkt arbete ? :p

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bra val ! svårt att veta om motorn ligger för högt i temp om man varken har varningslampa eller tempmätare ? en 600 snopro jag körde med märkte efter ngn mil att den koka , då hadde dessutom o-ringarna brunnit upp ! effekten ställer givetvis ochså högre krav på kylningen , min mod 800 hadde bara std kylare men den gick bara på hög höjd i lössnö , jag funderade inte att ens provköra innan jag byggde ut ....

det går bra med i princip vilka som helst , har man inte tänkt dubba kan man stoppa dom som på pjukens , här finns bild på min http://forum.snowmobile.se/showthread.php?19035-Stora-Dubbtr%E5den/page3&highlight=dubb