Kylproblem SX 600 -98

Lie

Ny medlem
11 jan 2009
4
0
1
Har problem med att min SX600 trycker ur sig kylvatten. Kylvattenet fylls upp i kylvätskebehållaren och detta resulterar i att det blir luft i systemet och templampan börjar blinka, väntar jag tills trycket fallit och fyller upp kylsystemet på nytt går det bra ett tag sedan upprepas proceduren. Kylarna blir inte särskillt varma och jag tycker inte motorn verkar jättehet heller.

Har kontrollerat vattenpump, kylare o slangar och har försökt lufta den flera gånger enligt instruktionen i manualen.

Gör jag något fel när jag luftar eller kan något annat orsaka det övertryck som tycks bildas i systemet, kanske en packning??

Skotern är en 2-cyl SX600 -98 med variatorkit och tunnare topplockspackning från KN racing
 

Lie

Ny medlem
11 jan 2009
4
0
1
Tack för tippsen, topp packningen e ja lite inne på själv men vill gärna ha lite andra ideer. Vad gäller termostat så sitter ingen i sx 600:an, de e bara ett tomt termostathus o de e så från orgional.

Men ja e osäker på om jag gör rätt när jag lufter, jag följer manualen som egentligen bara säger att man ska fylla i påfyllningen med motorn igång till nivån inte sjunker längre, har sett att det finns luftskruvar men dessa omnämns inte i manualen. Är nyfiken på om det är andra som haft problem att få ur all luft ur systemet enl manualens instruktion. Läste ex ett annat inlägg i forumet ang hur man luftar en yamaha och det liknar inte alls hur det beskrivs i manualen.

Väldigt tacksam för fler förslag på fel eller en bättre luftningsmetod som någon vet att den fungerar så att jag kan utesluta att det är det som trilskas
 

xx_Petra

Medlem
27 okt 2009
14
0
1
Umeå
På min trippel sitter det en luftningsskruv där kylvattnet kommer in i motorn ovanifrån.


Är det någon som har koll på vilket håll vattnet går, är utgången nedtill eller upptill?
 

xx_Petra

Medlem
27 okt 2009
14
0
1
Umeå
Tackar ! Precis vad jag ville veta.

Jag tänkte koppla vattnet från pumpen till den främre kylaren, så vattnet kommer att gå vänster till höger. expansionskärlet får då sitta mellan höger kylare och inloppet till motorn. Det är väl ett rätt smart sätt att göra det på så blir det inte så turbulent i expansionskärlet :p