Kylproblem Yamaha Viper -02

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
I dag var jag ute och körde min Yamaha SX Viper årsmod. 2002. -3 grader ute, solsken och ca 1 deciemter nysnö på leden, perfekt skoterdag med andra ord. Efter ca 1,5 mil är det en raksträcka där man kan dra på och där hade snön blåst bort så det var lite hårdare underlag, men bara ett par hundra meter. Efter den sträckan börjar varningslampan för kylaren att blinka. Jag stannar och tar en kaffe för att sen prova igen, börjar blinka igen. Kör sakta ute i lössnön för att dra upp snö, händer inget. Kollar under huven och ser att nivån på kylarvätskan är två cm under strecket. Min vän åker iväg till macken och köper en flaska som vi fyller på. Provar att starta igen, lampan blinkar, kör i lössnö ett tag, lampan blinkar. Dagen slutar med att jag hämtar pickupen och kör hem skotern.
Ät det nån som har en lösning på vad problemet kan vara?

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Du kan ev fått luft i maskinen!
Sök så finns det säkert ett par trådar om hur man luftar!

Lufta den så kan du återkomma med resultat.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kan även vara topplockspackningen som läcker lite så du för tryck i kylarsystemet.

Men blinkade den direkt då den hade stått när din kompis hämtade kylarvätska? För då borde den ha kallnat så mycket att det inte blinkade. Var den varm då ni hällde på kylarvätska?
Annars kan det ju vara tempgivaren

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
På dom äldre 700 motorerna brukar man få plocka bort termostaten för att dom inte ska gå varma.. Finns för övrigt inte att få tag på hos Yamaha någonstans, så det kan även vara så på dessa motorer... plocka ur den å prova..

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
På dom äldre 700 motorerna brukar man få plocka bort termostaten för att dom inte ska gå varma.. Finns för övrigt inte att få tag på hos Yamaha någonstans, så det kan även vara så på dessa motorer... plocka ur den å prova..
Plocka INTE bort temostaten på srx/viper. Då kommer vattnet enbart att cirkulera runt motorn utan att gå igenom kylarna vilket resulterar i omedelbart haveri. Ska du köra utan termostat måste slangen som kommer in under kärlet pluggas.

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Problemet är löst. Det var en kabel i tempgivaren som hade gått av - därav blinkandet på instrumentbrädan. Lagade kabeln och sen var det bara att tuta och köra. 7,5 mil på superfina leder runt Ljusdal.
Tack för tipsen.