Läckage vid olje påfyllningsröret Arctic 2012

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Hej

Läste för någon vecka sedan på hardcoresledders forum att det var en som märkte att det läckte olja mellan magnesium tanken och påfyllningsröret, tydligen visade det sig att en o-ring mellan tank och rör var för smal (2.4mm) och att det hjälpte med att sätta dit en lite tjockare o-ring. Jag forskade vidare i ämnet och fick se att det var fler som hade samma problem. Nu när jag fått min maskin så skruvade jag bort röret och kollade och även jag tyckte att o-ringen såg lite smal ut, tog med mig ringen till Hydroscand i Piteå och köpte en ny som var 3mm tjock för 10kr och den verkade täta ordentligt.

Observera att jag aldrig provade att fylla på olja ända upp till röret så jag är inte säker på att det skulle ha läckt, men istället för att chansa och låta olja rinna ut i min nya skoter så böt jag o-ring. Visst man kan ju lämna in skotern för att få det fixat (om det hade läckt) men det kändes som ett enkelt fel att fixa själv.

Jag säger inte att eran läcker, men det kan ju vara bra att veta :)

Länk till tråden på hardcoresledder: http://www.hardcoresledder.com/forums/493-procross-2012/544735-my-oil-tank-neck-leaking.html?highlight=neck

bild(2).jpg