Läckande oljepump på V-max 500 xtc.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Hej
Det är så att jag märkt att oljepumpen läcker på min V-max 500 xtc -97:a. Det ser ut att komma från själva flödesarmen som wiren sitter på. Sitter det någon o-ring eller dylikt på axeln som går att byta, eller är det bara till att byta hela pumpen?

Jag har använt sökfunktionen men inte hittat något liknande.

Tack på förhand. Mvh/Björn

Last edited:

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Uppdaterar lite.
Tror att jag hittat felet om det nu kan vara så enkelt. Plattan som wiren sitter fast i på pumpen satt löst på en skruv. Så frågan till er som plockat isär en sådan pump eller bara vet ändå, är den plattan även ett lock till någon hålighet på pumpen? Om så är fallet verkar problemet löst.
Ville inte skruva lös mer och kolla ifall det skulle rinna ur en massa olja.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Jag hade samma fel för kanske en månad sen på min MM 700 och då var det bara att locket var lite löst vi satt bara lite packnings klister och skruvade tillbaks. försök att inte bryta så mycket i staget om du gör nå i närheten.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Aha, då var det som jag misstänkte då. Den övre skruven hade nämligen gängat upp sig ett par varv. Jag drog åt den och det var inte lika söligt under den sedan. Frågan är om man inte ska göra som du och ha på lite packningsklister.

Om man tar bort och tätar om locket, behöver man då lufta pumpen efter det?

Mvh/Björn

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Jo kan vara en bra ide att sätta lite sånt också kan man sätta mutterolja för dom där skruvarna ska nog aldrig upp, Hade jag varit du skulle jag ha luftat redan efter du skruvat åt locket men ta och gör det efter du fixat det där.

yaya

Medlem
6 dec 2007
8
0
1
Hej, hade exakt samma fel på min v-max 600 -97 så att den övre skruven hade skruvat upp sig, men nu har jag lagt dit en ny skruv och nu har jag inget lekage. Men jag tycker att det minskar för snabbt i olje burken nu efteråt.

Körde 6km idag och nivån minskade ~1cm i burken. Har precis köpt skotern så har ingen koll på hur snabbt det skall minska men verkar lite snabbt. Kan det ha hänt något med pumpen eller skall jag bara minska matningen på pumpen?

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Hej, hade exakt samma fel på min v-max 600 -97 så att den övre skruven hade skruvat upp sig, men nu har jag lagt dit en ny skruv och nu har jag inget lekage. Men jag tycker att det minskar för snabbt i olje burken nu efteråt.

Körde 6km idag och nivån minskade ~1cm i burken. Har precis köpt skotern så har ingen koll på hur snabbt det skall minska men verkar lite snabbt. Kan det ha hänt något med pumpen eller skall jag bara minska matningen på pumpen?
Blev helt tätt för mig med efter att ha skruvat åt skruven. Luftade dock efteråt som Grillis sa.
Sedan var wiren helt ihopskruvad när jag köpte den. Så markeringarna för inställning av pumpen låg ca 1 mm ifrån varandra. Efter att jag justerat till det rekomenderade, tycker jag att den ryker mycket mer. Förbrukningen har jag inte mätt upp.

Enligt vad jag hört så ligger blandningen så högt som upp till 4-5% med rekomenderad inställning.