Lämplig dragbil

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fortsätter mina försök att få fart på det här forumet.

Vad är för dig en lämplig dragbil?

Beroende på körkortbehörighet.

Antar att en storjävla pickup är det smidigaste då man får med sig 2-3 skotrar utan släp.

Eller en lastbil...?

Men alla har ju inte lastbilskort, jag är en av dem.

Tycker min 855 är bra för det finns rejält med lastutrymme i bilen och jag får släpa 1500 kilo släpvagn, nackdelen är väl den att just min bil är slö, så som att sparka en dö häst i arslet.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ja dra en tung släpvagn med en framhjuldriven bil är ju inte att rekomendera. Bakhjulsdrift eller helst 4 hjulsdrift....en subaru med stark motor är en bra och "billig" dragbil

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Är jäkligt nöjd med min V70 AWD -97.

Fördelar: Mkt utrymme för lastning, fyrhjulsdrift, hyffsat att åka med (193hk) och nivåreglering ( = inget nerhäng bak vid tung släp )

Nackdelar: Relativt törstig, ömtålig drivlina (det var i princip utbytt allt på min)

Överlag tycker jag att det var det bästa jag kunde få för den prislappen, alternativen när jag valde var audi a6 quattro, passat syncro/4-motion.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Min 120d funkar bra, men gubbens 320xd funkar mkt bra. 4x4 och låg soppaförbrukning och åtminstone lite vridmoment och bra vinterdäck. Är väl inte mkt mer än så som krävs?

Edit: A-jaur ToR drog min 120d 0,86l/mil med två skotrar på 4P TwinXL:en med kåpa. Tycker jag var klart godkänt. Körde 100-110 störredelen.

Last edited:

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
om man kan tänka sig ha en pickup så finns det ju många att välja på typ : hilux/taro, b2600 / b2500, l200, kingcab, s10 ja finns många:) men i vilken prisklass hade du tänkt att vända dig till? pickup,sedan eller kombi? :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
om man kan tänka sig ha en pickup så finns det ju många att välja på typ : hilux/taro, b2600 / b2500, l200, kingcab, s10 ja finns många:) men i vilken prisklass hade du tänkt att vända dig till? pickup,sedan eller kombi? :)
Nej fan jag ska inte byta bil, det har jag inte råd med nu när skotern vart ny.

Var bara nyfiken på vad ni drar med/skulle vilja dra med.

Framhjuldriften har aldrig riktigt stört mig, men har aldrig dragit tyngre än två skotrar heller.
- Viktfördelning är väl A och O som det heter.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kör en Subaru Outback.

Helt nöjd.

Otroligt bra dragbil.

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Skoda octavia 1,6L 90hk med felhjulsdrift :p

Synd att farsan inte har drag på sin bil, Audi A6 2,7T Quattro. Den skulle nog varit grymt skön att dra med

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har använt föräldrarnas Ford Mondeo Hgv -05. Bensinare och framhjulsdrift, har funkat klockrent. Ska köra med den i vinter om det blir nån skoter resa. Om dom nu inte hinner byta bil.

Men en dragbil ska ju helst vara 4x4 och diesel.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ibland använder jag företagets transportekipage.
En ford transit skåp med en stor boggivagn som går på b-kort. Drar med sig 5 st skotrar. Ett i skåpet och fyra på släpet. Går stadigt efter vägen och drar strax under litern. Inga problem att hålla stadiga 120.(Y)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ibland använder jag företagets transportekipage.
En ford transit skåp med en stor boggivagn som går på b-kort. Drar med sig 5 st skotrar. Ett i skåpet och fura på släpet. Går stadigt efter vägen och drar strax under litern. Inga problem att håla stadiga 120.(Y)
Låter ju perfekt, en buss hade jag också velat ha.

Har en vw crafter servicebil och den är underbar.

En lång crafter, 5 stolar och utrymme för en skoter, sen om man hade haft en extra bokstav på körkortet för tungt släp hade det vart perfekt.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Låter ju perfekt, en buss hade jag också velat ha.
En lång crafter, 5 stolar och utrymme för en skoter, sen om man hade haft en extra bokstav på körkortet för tungt släp hade det vart perfekt.
En buss får man bara lyfta halva momsen på om jag inte minns fel. Sen vet jag inte hur det är med dubbelhyttade bussar, är de verkligen så vanliga?

Jag rekommenderar verkligen en vw transporter med flak för det du beskriver. Finns med fyrhjulsdrift och dubbelhytten gör att du kan transportera allt ömtåligt inomhus. Fast den största fördelen är att man kan lyfta hela momsen. Fast då är det ju å andra sidan inget skåp längre...:D

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Köp en subaru legacy, den äldre. Bra drivlina och hyffsat med sprutt i motorn original.. Så får man dra mycket med den också

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har precis satt på draget på v50in min..

tror den kommer bli riktigt fin å dra med då de är T5motorn och AWD.. dock tror ja inte bränsleekonomin kommer vara den billigaste..

dock så är den grymt starkt.bra vrid för bensinare.. sen ett chip lär göra den ännu piggare=)..

hyfsat med lastutrymme om man tar ut den stora lådan där bak;D..

bästa hade nog vart en typ nyare XC 70 D5.. 4wd och D5a motorn som har bra snurr och går billigt..

en pickis är ganska bra, dock bör man iaf ha BE kort om man ska dra släpvagn ..dock ganska optimalt om man är ensam..hört att dom drar kring litern milen..diesel alltså.och de kan man nog leva med..

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Har en xc70 2.5T och drar med. Funkar klockrent ! enda nackdelen är att den är ganska törstig.

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag har en Nissan KingCab Navara -00:a.
Fördelar: Går stadigt även med tungt släp, dubbelhytt så man kan åka iaf fyra st, hyffsad bränsleförbrukning (1l/mil), bekväm att köra, 4x4, rätt så snygg.

Nackdelar: Lite trångt baksäte, flaket är lite för kort för att man också skulle kunna frakta en skoter där (åker bara mountains i min umgängeskrets...), inte lika cool som en jänkare :p

Jag är dock på jakt efter en skattebefriad lastbil, tänkte köra skotrarna på flaket då och bygga om ett släp till en stuga på hjul :)

bananpastej

Aktiv medlem
11 dec 2006
50
0
1
arvidsjaur
bara man lastar någorlunda jämt på släpet (asså så det inte är fram lr baktungt på släpet) så bör väl de flesta bilar funka rätt ok, förutsatt du inte kör någon snikmodell som t.ex skoda fabia med minsta motorn då.

sen så brukar jag inte normalt köra på högsta växeln när jag drar något, är dock ingen idiot som ligger i 130 km/h med släp :cheesy: