Lätta en matta ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tjena jag har sett att endel företag erbjuder sig att läåtta mattor genom att borra uppp lättningshål i dem ! hur mycket vikt kan man spara tror ni ?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
inte är det mycket, mer värt att försöka ta bort på nått annat..
ska vara på extrema lättviksbyggen man gör nått sånt (imo)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
På en skoter vet jag inte, men när jag arbetade inom roadracing så hade folk ideer om att borra i det mesta.
Tills en räknade ut hur mycket vikt det faktiskt handlade om.
Dom tjänade mer på att gå ner i vikt själva än att borra överallt då förhållandet var 5 kilo vikt motsvarade 1 hk i motorn och dom bara kunde borra bort mindre än 500 gram.

Nu är det stor skillnad mellan en roadracingcykel och en snöskoter, då en skotermatta är tung att dra runt så där kanske man tjänar mer på det.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
om man borrar hål i en skoter matta så borde den väl bli mjukare och lättare för motorn att dra runt ? Så det blir mindre förluster ?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
allt beror väl på hur mycket man borrar bort?
Men med tanke på att en skotermatta väger väldigt mycket, så om du borrar hål i en 5kronas strl så tjänar du mycket vikt...
Är ju bara kolla hur mycket ski doo har tjänat på att använda kortare skruvar och mer hål i fotstegen osv. tillslut är det 5-10 kg

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
kan ju vara lika lätt att gå ner ett par kilon själv eller nåt men sparar säkert lika mycke vikt då.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då man portar en matta finns risken att den tänjs ut såpass mycket att mattsträckarna inte längre räcker till. Vet 2 exempel på killar som råkat ut för det.
Dessutom blir den mer eller mindre värdelös att köra på vatten med...

Dålig idé, om du frågar mig.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Första mattan jag hade på 1200an var portad. Den finns inte kvar längre....
Finns bättre/smartare ställen att spara vikt på.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag fick bort 1.5kg när jag portade min matta. 151" lång.
Den blev mindre styv och lättrullad (upplevde jag det iallafall).

SEN. 1,5kg är bra mycket mer när matta snurrar runt (mindre levande vikt) vilket torde göra sig mer märkvärt i högre matthastigheter.

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Btw, Ni som vill lätta era mattor måste ju ha för lite att köra med ;) Skaffa Ski-doo! då behövs det inte lätta nån matta ;)

R

RevMan

gissar på att han menar att mattan redan är lättad från fabrik. Ski-doo har från 2007=summit XRS och XP från 2008 singelcordsmattor som är lättare än tidigare dubbelcordsmattor. Sitter också bara skoningar på varannan delning

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
gissar på att han menar att mattan redan är lättad från fabrik. Ski-doo har från 2007=summit XRS och XP från 2008 singelcordsmattor som är lättare än tidigare dubbelcordsmattor. Sitter också bara skoningar på varannan delning
precis! det jag mena med det:)