Lättippad Multipurpose

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har ägt ett antal touringmaskiner innan jag köpte en MultiP och maken till lättippad skoter har jag inte upplevt, tex. kör man snett över en plogvall så har man en klar tipptendens

Finns det någon inställning/justering som kan motverka detta??

Tacksam för svar (den är så j-vla tung att få på rätt köl igen samt gryllet som blir när oljan rinner ut över luftfiltret):bawling:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Den är väl ganska hög den skotern...därav tippkänslan, inte så mycket att göra åt. Fördelen med att den är hög är ju att man sitter ju fruktansvärt bra på den, man får väl helt enkelt se upp med hur man kör.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Visst är det hög tyngdpunkt på den men det måste vara något annat oxå, har funderat på om främre boggiedämparen trycker ner boggiens framdel snabbt som attan när det för ögonblicket inte finns markkontakt, typ

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det man kan göra är att ta bort krängningshämaren men då blir den wobblig i övrigt.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Runte; Hörde om ditt lilla äventyr.

Inte kul de där.

Hoppas du får till den med hjälp av fjädringen.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Öka fjäderspänningen på dämparna fram lite också. Sen kan du dra åt balata remmarna lite också men.. är väl nog hårt tryck på skidorna redan...

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Jag har också en MP. I början tippade man ofta, men nu är det ett tag sedan...man lär sig att ta plogvallar rakt på. men först och främst handlar det om att våga gasa! Bara man har fart så går det oftas bra.
Kom ihåg att ha med extra olja, det inte så kul att åka med med oljelampan lysande!

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag har också en MP. I början tippade man ofta, men nu är det ett tag sedan...man lär sig att ta plogvallar rakt på. men först och främst handlar det om att våga gasa! Bara man har fart så går det oftas bra.
Kom ihåg att ha med extra olja, det inte så kul att åka med med oljelampan lysande!
De där med plogvallar var det första man fick lära om med :)
Lite värre med större diken där det kan vara svårt att bedöma vinkeln pga drivsnö, inte full lika lätt att avgöra hur dikesvallen ser ut på andra sidan under snön

Har idag monterat en kran (kulventil) på oljeevakueringsslangen och med ett tunnt snöre som jag kan manövrera vid en tipp, då stoppas "oljerinnet" till luftrenaren

Kommer oxå att testa att spänna upp ballataremmarna ett par hål, minska spänningen på fjädern för främre boggiedämparen samt minska spänningen på framstötdämparna

Läste detta på ett annat forum, sista meningen var ju riktigt kul

9" ski skins, pull up the limiter strap a couple of holes, get rid of the sway bar and soften the front shock spring settings. the suspension changes all help lower the center of gravity on the front of the sled and the wide ski skins stop the front from diving in deep snow when you let off of the throttle. Until I made some of these changes I rolled my MP everytime I went for a ride.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
RUNTE skriv en rad när du har mixtrat med innställningarna är du snäll.
Minskade fjäderspänningen på framdämparna med 6mm
Hängslade upp ballataremmarna från 1:a hålet till 3:e
Minskade fjäderspänningen på främre boggiedämparen med 13mm
Satte klossen för bakfjädringen i lägsta läget (kör för det mesta ensam)

Har bara gjort en kortare provtur efter justeringarna, skråkört lite över de ynka plogvallar vi har + lite andra övningar och det kändes faktiskt bättre
Får testa vidare när tempen blir lite drägligare

Antagligen så får man oxå lite nackdelar med dessa inställningar tex. lite sämre framkomlighet i djup snö men det får visa sig

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Och du föresten, har du redan glömt vem som spårat åt dig samt visat var lederna går i vårt området??:biggrin1::biggrin1:
Jo, det var du som visade mig runt. :eek:

Skojja lite bara :push:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hittade lite intressant om en ev. justering om krängningshämmaren

Vet inte om våra MP är utrustade på detta sätt (min står ute med bukskyddet monterat), om så är fallet så kan man ganska enkelt minska momentet på hämmaren

Enl. bilden är standard på momentet mycket hård

Attachments