låg komprimera en tvåtakt

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag fick en konstig fundering i skallen angående låg komps motor far har ju en 626 kombi med en låg komp motor på 2.0 enormt bränsle snål. Då blev min fundering hur det skulle sluta i en tvåtakt antagligen skulle den vell inte orka. Nu vet inte jag hur stor skillnad det är på standard och låg men det ökar visst livslängden på motorn om jag har hört rätt. Sen hur ficksar man det med låg komp räcker det att bara stoppa i en tjockare cylinderfot packning så kolven inte når toppen helt.?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du stoppar dit en cylinderfotspackning och planar toppen så har du väll inte ändrat kompen? Då har du ändrat portiderna och förstört förbränningsrummets utformning.

Någon mer kunnig kommer no förklara (dysse, boost, asker ?)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har ingen aning om vad det är för motor, men normalt -är oerhört dåligt insatt i japanbilarna- brukar dom väl göra motsatsen: Ovanligt högt komp för att maximera förbränningen.

Gemensamt iaf för ottomotorn om man går onormalt högt alt lågt i kompressionsvärde, är att man får en massa "följdsjukdomar". Det kan vara spikningar, höga avgasvärden, hög avgastempratur osv osv...

Det räcker alltså inte att bara sänka kompet, och därigenom automatiskt få lägre bränsleförbrukning-motortillverkarna lägger ner tusentals timmar på att hitta optimalt komp/tändkurva, det krävs en del om man som bonnmek ska förbättra deras resultat.
Visst, man kan förbättra bränsleförbrukningen-men det kan lika gärna sluta med totalhaveri, om man bortser från den miljömässiga detaljen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Vill du minska bränsleförbrukningen så är det enklaste att sätta en strypplatta mellan cylinder och förgasare eller mindre förgasare, mindre luft, mindre effekt = mindre soppa. Eller så enkelt som att sätta ett litet stopp mellan gasreglaget och styret... så du inte kan gasa fullt :)
Mindre komp ger oftast högre soppa förbrukning.
Dock finns det olika kompromisser mellan komp och förtändning.
Men det är en hel vetenskap det här men komp och tändning.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att sänka kompen blir som boost redan sagt en högre förbrukning , högre bsfc = motorn ger mindre effekt med samma mängd bränsle , och gör man det men en tjockare cyl fotpackning blir det riktigt illa då potriderna blig vassare vilket innebär högre färskgasförluster ut i pipan , sen blir squiszen för stor och förstör effektiviteten även den .... om man gör allt tvärt om (ökar kompen och planar av cyl under) och förlänget pipan några cm skulle man kunna sänka bsfc framförallt på delgas .. de 'är dock inget man labbar med då effktren är vikigast och vem vill baktrimma motorn för några dl /per ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
Som Asker och Odysse säger blir motor törstigare av lägre komp.

Din fars 626a kombi har endera turbo och därav lågt kompförhållande,,,eller så blandar du ihop lågfriktionsmotor med lågkompad..??

Lågfriktionsmotorer har ju alla bilmärken jobbat hårt med. Det däremot sänker förbrukningen . Volvo mf har labbat med kolvringar med mindre spänst i för lägre släpmotstånd mot cylinderväggar bla. Nackdelar med slappare ringar är mer sot förbi ringar ner i oljan så det blev kocksproblem . Nikasilcylindrar sänker friktionen också men det har ju de flesta skotrar nu.

Det är dessa jagningar på låg frikton som gjort många bilägare fattiga pga sot i sumpar som i sin tur skär motorer.

1.Enklaste sättet att få lägre förbrukning på en skoter är att sänka hela varvtalsregistret genom att blya på vikterna i variatorn (om man kan ta lite effektförluster).

2. Man kan också på äldre maskiner ställa lite tidigare tändpunkt (om man vet vad man gör).

3. Plana toppen en aning brukar också bli bra för förbrukningen (höja kompet).

4. Ta bort en kolvring kan "förmodligen" sänka förbrukningen också. Men obs detta sänker motorns effekt efter lite längre tids fullgas! Kolven får svårare att göra sig av med värmen ut till foder/vattenmantel.

5. Köra på typ Slick 50 eller Paybacks Boronpulvet i soppan sänker effektivt friktionen.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Okej då måste det vara lågfriktions motor ja glömde nämna att den har en otrolig segdragning. Sen blev ja lite intresserad av plana toppen om man nu vågar eller om det är nån vits man lär ju inte käna så mycket på det
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Okej då måste det vara lågfriktions motor ja glömde nämna att den har en otrolig segdragning. Sen blev ja lite intresserad av plana toppen om man nu vågar eller om det är nån vits man lär ju inte käna så mycket på det
Går alltid köra bonna-style och ha ett finare sandpapper, (eller vad man nu ska säga) och dra toppen i åttor. Men hur bra det blir, tror jag varken du eller jag vill tala om.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Ursäkta om jag drar till med lite annat istället för att öppna ett till hade tänkt få igång mitt lyse men lite rädd att koppla fel. Om ja skulle förstöra nått ja har 3 sladdar en grön sladd en brun sladd en gulröd sladd vilka om dom tre är plus och minus.?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
på din skoter går det utmärkt att plana toppen mot garage golvet. bara att dra den fram och tillbaka efter golvet några gånger och du kommer ändå inte att märka någon skillnad