låg och högfartsmunstycke, vad gör vad ... ?

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
hur mycket påverkar lågfartsmunstycket egentligen ??

enligt vad ja lärt mig så står de endast för tomgångens resultat ?

men ja kom å tänka på eftersom min skoter kan bli slö ibland speciellt om ja drar eller ska köra iväg i djupsnö. så tar de nån sekund för den innan den svarar ordentligt,,, kan de vara lågfartsmunstycket som står för de ? eller står högfartsmunstyckerna för allt gas pådrag och det är dom som skall bytas sen är problemet löst ?

min ska orginal ha 35 lågfart, och när ja kollade har den 40,, ??

kan de vara så att den får lite för mycket då och på såvis vid gaspådrag kanske får en skvätt för mycket soppa vid starten och därför möar till nån sek ?

eller är det så att lågfarten, endast byts ut för en perfekt tomgång ?

för tomgången är riktigt bra som den är nu,, borde ja gå ner till 35 från 40 å problemet är löst ?

nån kunnig själ som vill dela lite kunskap :) ?`
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Lågfarten påverkar tomg och strax däröver sedan kommer nålhöjden som jobbar uppimot halv gas och tonar ut i vikt mot full gas.

I ditt fall beror det helt på om den surstuper eller snålstuper? Om detta problem blir bättre ju kallare ute tempen är så går den fett på endera lågfarten eller nålhöjd.

Om den går stabilt på tomg och sedan "surstuper" så brukar det i många fall vara för höga trottelnålar eller slitena nålar. Kolla om nålara har en slitagering runt sig långt ner på nålen. Om så är fallet surar den kraftigt vid den gashöjden.

Prova skruva på blandskruvarna för o se om den blir bättre.
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
Lågfarten påverkar tomg och strax däröver sedan kommer nålhöjden som jobbar uppimot halv gas och tonar ut i vikt mot full gas.

I ditt fall beror det helt på om den surstuper eller snålstuper? Om detta problem blir bättre ju kallare ute tempen är så går den fett på endera lågfarten eller nålhöjd.

Om den går stabilt på tomg och sedan "surstuper" så brukar det i många fall vara för höga trottelnålar eller slitena nålar. Kolla om nålara har en slitagering runt sig långt ner på nålen. Om så är fallet surar den kraftigt vid den gashöjden.

Prova skruva på blandskruvarna för o se om den blir bättre.


ska de sitta en markering långt ner på nålen likt ett hack ?
isf ha ja inget sånt på mina nålar, totalt slät å "trubbiga" spetsar, skare va så ? jag ha en tid funderat på om hur man avgör om nålarna är slitna,,
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
låter mer som att du skulle behöver byta variator fjäder :/




kan de vara så jävligt, bytte vikter och glidklackar förra året å efter de vart den som en skoter igen, de är inte tok allvarligt den lixom möar till då man ska iväg,, gå bäst om man gasar på lite extra men just om man vill smyg gasa iväg tex i djup snö eller om man ha pulka efter så är de nästan som om motorn är en symaskin,,,, å efter yttligare lite mer gas pådrag så svarar den och fattar att ( aha skulle vi åka frammåt nu ) typ så å sen går den bra ända tills man kommer till full gas då den vill som hacka lite då den är varm å sen slutligen gå som en påse mjöl då den blivigt riktigt varm,,, , prövade byta tilol orginal huvudmunstycken å då gick den som den skulle på full gas men allt där imellan så dränktes den,, å ja prövade sänka nålen men nej nej,, köpt mindre munstycken som ja ska testa sen , men dock så gå ja på kryckor just nu .. ,, måste tillägga att då den är kall å 15min framåt så går den som en raket ! :D inga fel nånstarns,, men allt varmare den blir ju argare blir jag :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
När du bytte munstycke,,bytte du enbart lågfartarna till org? Om den gick bättre på full gas av byte lågfart förstår man inte mycket? Men om du bytte högfartsmunstycken till org är det helt ok.

När du sänkte nålarna måste vi vara helt säkra på att du verkligen sänkte hela nålen neråt, dvs clipset flyttas då uppåt på nålen. Om du råkade höja nålen är det helt ok att den inte gick bättre.

Slitage på nålar brukar ställa till för fet gång på mellanreg typ i 40kmt jämn gas på led. Det syns på nålen i jämnhöjd med förgasargolvet vid just denna gashöjd det surar. Det ser ut som en ring runt nålen ,typ färgskiftning i ytan. Slitaget är knappt kännbart med fingrar.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jadu, känns som Boost III har lite flödeslära ingrott i panbenet :) Har du någon bok du gillar i ämnet eller är du lärd av många års intresse?
Skulle gärna ta emot en bokrecension om du har någon bra att tipsa om :)
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
taskig cirkulation i systemet? testa släng termostaten nä jag skojar :>
har du kollat stiften hur dom ser ut va har dom för färg?!
öppnas trottarna samtidigt int för de har sån betydelse...

va är de för skoter över huvudtaget?!
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
jo ja bytte högfarts munstyckerna till orginal,,
da satt i 250/240, å de skulle va 290/280, ett rejält hopp tycker jag ?
men då sura den ner sig , å ja sänkte nålarna genom att höjja clipset så nålen sjunker ner mer,, men fick fortfarande alldeles för mycket soppa,, så nu ha ja köpt 270/260 å ska testa det, å sen yttligare tänkte ja testa ifall ja kankse ska ha 260/250, tänkte systematiskt stega neråt,, men med 250/240 så gick den NÄSTAN helt rent å bra de va bara just om man skulel köra iväg lugnt som den suta till ett ögonblick och ,, vid full gas då den var varm så möar den men då den va kall gick den riktigt bra som den skulle.

ska deffenetivt ta fram stor glasetå inspektera nålarna noga,
va kostar nålar ca ? tänkte man kankse ska byta dom för säkerhetsskull,, :)

tack för svar :)
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
jo ja bytte högfarts munstyckerna till orginal,,
da satt i 250/240, å de skulle va 290/280, ett rejält hopp tycker jag ?
men då sura den ner sig , å ja sänkte nålarna genom att höjja clipset så nålen sjunker ner mer,, men fick fortfarande alldeles för mycket soppa,, så nu ha ja köpt 270/260 å ska testa det, å sen yttligare tänkte ja testa ifall ja kankse ska ha 260/250, tänkte systematiskt stega neråt,, men med 250/240 så gick den NÄSTAN helt rent å bra de va bara just om man skulel köra iväg lugnt som den suta till ett ögonblick och ,, vid full gas då den var varm så möar den men då den va kall gick den riktigt bra som den skulle.

ska deffenetivt ta fram stor glasetå inspektera nålarna noga,
va kostar nålar ca ? tänkte man kankse ska byta dom för säkerhetsskull,,

tack för svar :)
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
jo ja har nya stift, och ja kollar dom så fort ja gjort någon ändring i förgasarna,,

men nu med 290/280 orginal huvud munstyckerna så fick den alldeles för mycket soppa,,

de satt i 250/240 å då gick den som en klocka tills den vart varm å då sura den ihop på både full gas och när man skulle köra iväg försiktigt, speciellt i djup snö,

motorn är en rotax 467a, den är ju inte nå värsting men den satt ien ski doo GT 470, en BUSS !!
nu sitter den i en artic 580 om moddad, å den är MYCKET lätt skiljer bra många kilo i mellan, å eftersom motorn fungerade bra i en så nbuss så borde den ju fungera ypperligt i min lätta artic, ??
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
hur är motorn om moddad? i fall du har lagt nå eget rör så är de de som är felet

har du provat rengöra förgasaren blåsa igenom dom tvättat dom?

blir så irriterad bara att höra att de blöddrar o håller på själv varit med om en jävla massa skit med skotrar :mad2:

vet inte nu om den har reeds den motorn men kolla dom samtidigt för skoj skull,

annars så om den också har avgasportar så kan ju hända att dom gett upp också ? :pop2:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Ok motorn har bytt chassi det var en bra ledtråd! Då är frågan om om pipan och slutburken kommer med från bussen skidoo gt 470 ??

Om pipa och burk följde med så ska den gå med org munstycken annars är det fel någonstans.
Kolla några enkla saker som-

1. Igenkrockat utblås så den stryps. Kolla utblåset!
2. Sluta reedventiler ev trasiga. Byt om de glipar över 0,5mm eller vänd dem.
3 slitena nålar eller slitet nålmunstycke.

Nålar är dyra så byt inte dem om de inte visar slitage. Nålmunstycket går inte kolla om det är slitet så det kan man byta på vinst o förlust. Men problemet är att dem kostar skjortan också så gör inte det!

Det brukar räcka med att sänka nålarna lite överdrivet om nålmunstyckena är lite slut.

Om du kör någon annan pipa eller burk är du ute på hal is,,men det kan gå bestycka in det med.

Vet du om motorn gick riktigt i bussen 470 skidoon???????
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
jag ha orginal lljuddämpare och krök, tvättat och blåst ur förgasarna NOGRANT flera gr, bytt stift, bytt alla vätskor även kjedjehuset, servat boggien, smort alla rörliga delar, ny rem, nya tändhattar och kablar, nyua tändstift, nytt luftfilter,

ja ha slidmatning , vattenkyld rotax 467, och ha då suuttit i en ski-doo gt 470,
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
jajamen pipa å burk följde med, å ja lovar den tok dränktes med orginal munstyckerna, sänkte nålarna i botten å då gick den men långt ifrån rent, enbart på full gas som den svarade men efter man hållit in full gas en stund, jo den gick ju i den tydligen , dock ha ja inte sett de med egna ögon så de är väll inget ja kan garantera, folk kan luras duktigt nu förtiden, men som sagt mede dom munstyckerna som satt i , 250/240 så går den perfekt kall men varm så uppstår dessa två fel man märker mest vid gaspådrag vid full gas då är de som att den surar eller dyligt, men de är de högra stiftet bara , de som sitter vid vakunm pup sidan, som sotar igen de andra håller perfekt färg,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Jag läste du skrev RENGJORT LUFTFILTER!! Menar du att det sitter luftfilter på den?

Om så är fallet vore det bra om du vet vilken typ av filter det är. Är det de vanliga skumfilterna UNI som säljs överallt? Eller är det någon typ av veckat tygfilter?

Om du satt dit lösa filter har du problemet där,,,men det går såklart bestycka till.
 

andersson90

Aktiv medlem
18 jan 2013
80
0
6
Sollefteå
aa de är uni filer me en spiral fjäder innuti för att förhindra att filtret blir som en boll , och behåller sin form för maximal syre intaning bla bla vare nu stog hehe, va fan dyra med :O

äre däör felet sitter ? skit hor filter ?

men ska ja kunna köra med dom ändå å bara byta muinstycken tills de går tills sig å blir perfekt, även lågfarts då eller ? :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
ja ha primer, å den går tillbaka i botten o ja ha bytt slangar från den, även alla bränsle slangar å vakumslangen
UNI filter på en skoter fungerar sådär.. Dom begränsar syretillförseln genom att dom är för täta. En skoter behöver inte mer än ett snöskydd monterat över. (Det är ju begränsat med damm och sand när man kör skoter)

Montera lös dom helt och prova köra utan (obs undvik pudersnö) går den bättre då så har du något att fundera på.

Det går att bestycka in lösa filter typ UNI men det känns som en dålig ide då mindre luft = mindre hk