Låg tomgång

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Har fått problem med tomgången på min skoter. Igår när jag drog igång den i -22 grader så var den normal, 1500 varv/min. Men efter jag kört en kortare sträcka och stannade så sjönk den till 1000 varv/min och sedan efter ett tag dog den. Har haft det problemet ganska länge nu, vad kan felet vara?
 
E

Ej medlem/Inloggad

den blir så även när den är varm. det har blivit så nu i vintras. förra säsongen så var tomgången helt normal
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Svarar den rappt på gasen då tomgången är lägre eller känns den lite seg?

Mest troligt gasarna, rengör dem och se om det blir bättre. Kan vara att flottörventilen inte
tätar ordentligt pga smuts.

Man kan också få detta problem om man bombat mycket i lössnö och luftfiltret blir igensatt eller om det fryser is i gasarna.

Kan iofs vara CDI-boxen. Men om den har någon kontroll över tändningen beroende på tempen på motorn i din maskin vet jag inte.
 
E

Ej medlem/Inloggad

den är seg upp till 2000 varv/min sedan är den som vanligt

ja det kanske hade varit nåt. eller kan det vara så att det kommer in "tjuvluft"? kanske om det räcker med att justera luftskruvarna lite..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om det kommer tjuvluft så blir tomgången hög, motorn tror ju att du har lite gas då den får mer luft. Testa med startgas iom att skotern kan inte själv skruva i saker och om du inte skruvat nåt heller så borde det inte vara problem med luftskruvar etc.
 
E

Ej medlem/Inloggad

tog bort luftburken och då märkte jag att en gummipackningen, som sitter där förgasarna går in, var borta. den låg inne i burken, kan det ha varit det som orsakat felet?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har svårt att tro att motorn skall vara så känslig så att den skall kunna påverkas av detta. Men det kan vara flera saker som spelar in och många bäckar små...

Fortsätt att kolla igenom allt, lossar du på luftskruvar så kolla hur mycket de är skruvat ut osv. så du kan återställa allt i ursprungligt läge men då givetvis inte de saker som verkar vara konstiga. ;)