Långa vajerisrivare?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nån som har tips på långa vajerisrivare? Dom jag har är för korta nu då jag inte har nåt fäste för kräningshämmaren att montera i. Så jag hade tänkt montera dom i dom nedre bultarna till "bumpern" fram...men då når dom inte ner ordentligt till marken :)

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Har flera gånger klurat på hur man skulle kunna göra egna.
Köpa wire och kila över till elektrikern (grannen) och låna storhemskarns kabelskotången och nypa fast kablelskon och på med krympslang. Det är ingen big-deal.
Det kluriga är själva rivarn. Har inte sett nått i grannens lådor som skulle kunna fungera som riv. Borde gå att svarva/fräsa till en rivare, men hur ska man fästa den i wiren?

Sorry, inget svar på din fråga men du som är duktig på allt du tar för dig borde komma på nått bra:)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet är att en vanlig vajer inte har den spänsten som isrivarna har. Jag vet inte vilken typ av vajer dom använder men den är betydligt styvare än dom vanliga jag känt på i järnaffärer.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Om du tillverkar rivaren med ett bulthål? Då kan du klämma två kabelskor modell större i varsin ända (16kvadrat med M8/10 hål kanske?) sen bultar du fast själva rivaren i den? Kanske man får räffla anliggningsytan lite men.

Känns som en hyffsat enkelt lösning, frågan är ju hur bra det håller. Kabelskor sitter ju hyffsat, men efter ett par mils guppande kanske dom börjar glappa rejält?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jag har också märkt att det är en riktigt styv sort. Borde finnas hur många olika vajrar hellst.
Har själv kört med vajerrivare och det är rätt smidigt.

Har sett dom som monterat i bågen fram. Undra om de inte var den typen som har 2 klor på varje. Den kanske är aningens längre.
Den dom sätter i buken på sidan då? Kan den va nått? Att bygga om alltså. För att dra fast nått sådant i en sidokåpa är inget jag skulle göra. Tänk om det hugger fast!

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Visst kan jag säga vars det finns, eller vars jag kan hitta, men det är på andra sidan av den berömda älven ;)
Så för happisborna: Tampis i Torne har ena styva jävlar till kablar på metervara, tror de kostade kring från 3 eur/m eller nåt beroende per kvadrat, om ens det.
Man kan använda sig av två kablar bredvid varandra också med järnklips emellan så blir det mer böjkraft i dem om man har dåligt förtroende på dem. Lite heavy duty look på köpet.

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
129
0
16
Vilhelmina
Går det inte svetsa fast nå klor på en vajer??ska man ändå dra på krympslang spelar det ju ingen roll om det ser taskigt ut med svetsningen heller...