Låsa upp 800 Etec?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Vad är det M-permormance låser upp i etec motorerna och är alla (låsta)
Har läst blocket annonsen och undrar om det bara är ny programvara.
Kan det vara värt 3500:-
Jag har en Ski-Doo bc 800 etec.

Enslow

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
600 e-tec är tydligen lite strypt i programvaran men det är ej 800 e-tec.
Vad jag förstår blir det bra skillnad på 600 =)
Så på 800 får du bättre gassvar med stabilare varv men inge mer effekt.

Jag har kört med den på min förra men var lite dåliga omständigheter i variatorerna då så jag vet inte hur mycket som programvaran gjorde eller nya variator setupen gjorde.

Finns några som skrivit en del om det i trimma e-tec tråden.

Men om jag ska sammanfatta mina erfarenheter och vad jag läst andra tycker så blir det bättre men är mer för fin smakare än dom som förväntar sej stordåd.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Klart värt det!
Har läst i någon skotertidning att det är bull... Varför skulle BRP sälja motorer som man enkelt kan plocka mer kräm ur? "the competition is to hard". Men M-performance tjänar nog bra med stålar, och placebo effekten ger dom många nöjda kunder.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har läst i någon skotertidning att det är bull... Varför skulle BRP sälja motorer som man enkelt kan plocka mer kräm ur? "the competition is to hard". Men M-performance tjänar nog bra med stålar, och placebo effekten ger dom många nöjda kunder.
Det är inte bull, BRP har enorma avgaskrav på sig och måste därför strypa skotern vid vissa varvtal.
Men som Brygg säger 600 ger mer effekt, men 800 e-tec vaknar till liv och är klart roligare med Mulles program. Jag var missnöjd med e-tecen innan men nu är den riktigt rolig att åka med.
Sen får du ju en massa extra på köpet. Tex tempmätare.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det är ju samma sak på personbilar .
Tillverkarna måste ju programmera sprut och tändning för bästa resultat enligt
den heliga EU-körcykeln som står till grund för förbrukningsuppgifterna .

Ute i den krassa verkligheten kan bilen gå både bättre och billigare med rätt
"trimchip" MEN det finns fortfarande mycket skit på marknaden .

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tänk sen när vi får plocka bort partikelfilter från skotrarna, jävlar va dom kommer att gå haha.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Tänk sen när vi får plocka bort partikelfilter från skotrarna, jävlar va dom kommer att gå haha.
Ska du köra diesel? ;)
Eller har man partikelfilter på bensinare nu för tiden till å med?:p

Katalysator kan ju dock inte vara långt borta på 4T maskinerna.
Hur gick det med katalysator på 2T egentligen? Dog den idén? I å med E-TECH som inte sprutar ut lika mkt soppa i avgasröret borde den ju inte ha samma tendens att brinna upp längre? Fast kanske fortfarande är en del soppa som slinker igenom? Har för mig det var det som var problemet?

Kanske ska fixa en ny tråd för detta, känns väldigt OT...:p

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nä inga bensinpartikelfilter än.

E-tecarna har jag för mig brann för att en slanganslutning i plast gick sönder, Bränsleledning.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Monno menar att katalysatorn brinner upp på äldre tvåtaktare pga så mycket oförbränt bränsle som går igenom motorn...
Inte att skotern brinner upp ;-)

Mmm, borde funka bättre på E-tec.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Med den otroligt höga oljeförbukning som båda mina E-tec 800or haft så blir ingen katalysator gammal!

Vad gäller huvudämnet så tror jag Mulle kommer få ett paket med min box och mätare senare i sommar.... om jag inte byter skoter istället, (i vilket fall så får han nog box och mätare från den nya då)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Blev väldigt off från ämnet men ändå lite intressant när vi ändå är inne på det.

Så här ser Tikkas 600 E-Tec katalysator ut.
Och vad jag förstår på hemsidan finns den nu till försäljning.

Jag skulle velat ha en på min summit så man slipper kvävas när man kör fast av den praktiskt taget rök och lukt fria skotermotorn 800 E-Tec =)

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
221
4
18
Men är det bättre än att lägga pengarna på ett variatorkit (cudney racing tex)

Enslow

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Önskar jag kunde ge ett bra svar där. finns massor av variatorkitt och massor som inte fungerar och dom som fungerar bra. Är mer en smak sak där hur man vill ha skotern.

Programvaran gör den bättre för alla typer av smak och körstil och du får motortempmätare. varvinspelning. och på dom nyare avgastemp mm i hastighetsmätaren.

För att göra en lång historia kort. Jag körde ett v-kitt jag aldrig fick till. åkte till mulle å la in programvaran. Direkt från Mulle upp till fjälls dör det var 50cm blöt snö och då fransade remmen efter typ 5 min och skotern varvade strax över 7000 på full gas. Då blev jag less å åkte hem och satt i original variatorsetupen.
Alltså med befintlig variatorbestyckning jag körde utan programvaran körde jag typ 5km med programvaran.

Då körde jag några veckor med original setupen och med programvaran så fungerar originalen mkt bättre än innan. Håller alltid varven och bara matar på nu. annars ville gärna original setupen inte hålla varven vid ricktigt tung körning och få dåligt gassvar när det går tungt. Men kände aldrig av dom problemen med programvaran.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har hållt på å finjusterat i variatorerna hela vintern och det fungerar bra med inte 100 nöjd. När jag är det kommer jag åka till Mulle å lägga in programvaran igen =)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Går motorn som den ska så blir maskinen betydligt mindre petig med variatorsetupen, det gäller för alla maskiner!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
jo jag vet men den här gången vill jag känna vad som verkligen blir skillnad så därför vill jag finjustera in allt så jag vet vad som händer med programvaran =)