"låsmutter" i gängad del?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har tips på hur jag får en skruv att gå lite trögt i en gängad alu.del? Det gäller min spännanordning till bakaxeln. Det kommer att vara en M8 skruv som trycker på det block som axeln sitter i. Men jag vill ju inte att skruven skall gänga upp sig då jag kör. Tyvärr blir det för trång för att kunna använda sig av en "kontramutter" som låser skruven.

Skall man bara skada gängorna lite ( är rädd att denna lösning även skadar gängorna i aluminiumet), eller stryka på lite PL400 på skruven?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
OK...och låta det torka innan jag skruvar dit den då?
Nej, det torkar inte förrän det blir syrefritt/lufttätt, så droppa på på bulten, dra till rätt läge, och sen sitter den. Då kan du finjustera med nyloc-funktion i efterhand.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Chris, det räcker och blir över om du använder medelstark!
Det underlättar fruktansvärt om du nångång behöver demontera i framtiden.
Jag använder litervis av 243 i jobbet, och det på plåtar/fästen som monteras på tex turbinfästen där turbinerna är i drift 24h/dygnet 365 dagar/år. Tro mig-det kommer inte att skramla lös!

Hela Nytron satt jag ihop med 243 efter turbokonverteringen, och det går att demontera vid behov med det. Med 2701 sitter det nåt så in i helv.. att det faktiskt kan vara svårt att demontera när det väl har härdat om det är på ett ställe som är lite trångt att komma åt.

Jag skulle personligen aldrig använda stark-det räcker med marginal med medelstark.

http://www.verktygsboden.se/gaenglasning-gaengtaetning/gaenglasning-243,-medelstark

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK...då får det bli 243...detta skall ju på skruvar som skall lossas och justeras så det får ju inte ta helt fast men jag vill ju att det skall gå lite trögt :)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Håller med föregående, den starka sitter alldeles för bra ifall man skulle vilja ha lös det nån gång.. 243 is the shit!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Både 2701 och 243 börjar släppa runt 50 grader, då har båda tappat 50% av sin styrka. Vid 100 grader har ingen av dom särskilt mycket vidhäftning kvar.

Så det går ju alltid värma på lite med varmluftspistolen om man ska justera.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har if nu köpt 243.

Så jag kommer att sätta det på skruven och dra fast den och vänta så det får torka. Sen så borde skruven gå lite trögare men vara justerbar...detta är vad jag är ute efter iaf :)