Lössnö/led 4takt

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Jag har en Polaris FST dragon -08 men den räcker inte till utanför leden.
Ska köpa en längre maskin till hösten. Vill helst ha en 4 taktare som klarar sig bra på led, men även utanför led. Jag vill kunna svänga av leden och köra rätt ut i ingenstans utan att fastna. Har kollat en del på Nytro mtx -09/-10. Hur klarar sig den på led? Gissar att det blir minst 50% ledåkning iallafall, hur klarar sig en mtx då?

Tacksam för svar. Tipsa gärna om andra modeller också.

Pris runt 100/110000:-
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har kollat in xtx´n och den verkar helt ok, men kan inte släppa mtx´n. Jag kommer att köpa en 2010a 153" mtx ifall det blir en mtx. Ev en 2010 XTX

Några frågor till mtx förarna.
Tappar man mycket komfort/köregenskaper efter led?
Hänger man med i normal tempo på led?
Hur är den att köra länge efter led(10-15mil)?
Slits den mycket mer än tex en xtx, slides, remmar osv vid ledkörning?
Ångrar ni att ni köpte en MTX (om ni kör/kört mer på led än lössnö)?

Hur en mtx funkar i lössnö har jag rätt bra hum om, finns tonvis att läsa på forumen om det.

//Trogen
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
mtxen kan bli lite spårig efter leden men hänger då med andra vid ledkörning. vid lång ledkörning kanske den inte är optimal eftersom man ofta vill till att så upp och köra=träningsvärk dagen efter. min morbror kanske inte direkt ångrade att han köpte den men han har köpt en xtx nu som går bättre efter led. egen erfarenhet och vad jag hört av folk som kört.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för svaren. Har bestämt mig nu. Det blir en Nytro XTX. Något man bör syna extra noga på en -09, -10a? Ska försöka hitta någon som redan har en 44matta och inte allt för många mil.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har kollat in xtx´n och den verkar helt ok, men kan inte släppa mtx´n. Jag kommer att köpa en 2010a 153" mtx ifall det blir en mtx. Ev en 2010 XTX

//Trogen
Hmmm.. Fanns mtx som 153" 1010??? Inte i sverige iaf. Den finns som 153" -08och -09 men -10 blev det ju 162" och en annan tunnel, framvagn mm. Man kan säga att det blev en annan skoter 2010! :)

MEN, för din del tycker jag det låter som att en XTX med 44mm eller 51mm matta kommer sitta som handsken! Och snåla inte med drivhjulen, sätt avid direkt... Dom ÄR bättre än Wahlbros...

Kolla framvagnen så den inte är förskjuten bakåt på nån sida, om den är det så PRUTA. Ingen stor sak att fixa men kostar ju pengar.
Kolla bussningar/leder i framvagn.
Kolla upp så dämparna känns bra. (framför allt i boggie)
Plaster och fästöron ska vara ok.
Servicehistorik?
Ser boggien fettad ut?
Skicket på slides.

Lycka till!
 
Last edited:

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för tipsen! Har hittat en XTX -09 som gått ca 500mil med 44matta, är det för långt för en -09a? Vill helst ha en lågmilare, men kanske inte spelar nån större roll? Tänker mest på slitdelar etc. Det är en yamha ÅF som har den. Så jag antar att dom har servat den.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
500 mil är ingenting att oroa sig för vad gäller motorn iaf. Yamahas fyrtaktare som sitter i dessa maskiner är utvecklade för att hålla minst 2500 mil med ingen annan service än oljebyten. Det är skicket i övrigt som är intressant, precis som Skotertoken skriver. Förhandla till dig en full säsongs garanti hos handlaren (svårt!), eller kräv åtminstone genomgång av variatorer samt lagerkoll i drivning/boggie, sen finns det inte så mycket att fundera på... Skicket på mattan bör du kolla noggrannt, för en ny kostar fort 7tkr = inte kul.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om nu mattan skulle vara dålig så är det inte hela världen. Mattan är en slitdetalj och ska betraktas som en sån! Dock så är det ju läge att förhandla om en Challenger Extreme eller en "vanlig" 44mm. Eller dra av på priset.

Variatorerna blir fort dyra om dom inte är väl omhändertagna. Så det är viktigt.

Milen på den xtx:en är inget att va rädd för. Snarare tvärt om, dom har "släppt" i motorn efter ca 250mil. Och då går dom som bäst.

Dock, 500mil KAN sätta sina spår på andra saker. Men kolla noga så ska det inte vara nån fara.

Lycka till!
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har hittat en xtx -09 som gått ca 450mil till bra pris, men känner mig lite osäker då det är en privatperson som säljer. Den är servad hos ÅF 4 gånger (kollar ÅF variator skick/dämpare vid service?) och slitdelar bytta. Sitter även högre matta och no slip. Är ju svårt att få en uppfattning om hur skotern låter/beter sig vid köring, missljud osv nu när det är sommar. Kan ju vara massa oljud som inte märks om man bara startar den. Känns lite som att köpa grisen i säcken om man köper en skoter på sommaren. Vad ska jag göra?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Har vart och kollat på en xtx, den såg bra ut förutom att jag tyckte variatorn skramlade, ska variatorn låta något alls?
Yammas variatorer hörs VÄLDIGT bra, och dom skramlar. Skicket måste du kolla manuellt. Genom att snurra på rullar, känna viktglapp, kolla bussningsglapp mm. Men om den är servad SKA det vara kollat. Så det borde inte vara nån fara. Bara handla!
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har funderat av och till och kommit fram till att jag förmodligen ska köpa en helt ny maskin om jag kan få ett bra pris hos någon handlare. Men nu vet jag inte vad jag vill ha... köper jag en yamaha så får jag massa skrammel på köpet, men tycker fortfarande att XTX verkar vara bäst för mig. Har även kollat på en Switchback assault men är skeptisk till motor(o)ljudet som 2t har . Skidoo och lynx är tyvärr för dyra. Vill ha minst 800 renegade/xtrim och dom kostar skjortan. Arctic cat är inget jag är det minsta intresserad av.

Har några frågor
Har yamaha 2011 också skramlande variatorer eller är det problemet löst? Om inte, är det skrammel från fabrik, eller är det något som kommer när maskinen blivit inkörd? Kan man byta variator för att bli av med oljudet?

Är helt övertygad om att xtx´n slår assaulten vid ledkörning. Men hur är assaulten på led tror ni, är den bekväm vid långturer? Eller kommer man sitta och grina och önska att man köpt en annan maskin?

Personligen tycker jag det är helt sjukt att yamaha bygger så fina maskiner som har ett underbart motorljud och är så tysta i övrigt, leveras med en variator som skrammlar som en gammal diesel bil. Hur tänker dom egentligen.... Konstigt att folk finner sig i detta. jag menar vem köper ett nytt fordon som låter illa? Kan bara se till mig själv och jag vet då att om jag köpte ett nytt fordon som lät konstigt så skulle jag omedelbart köra tillbaka det och kräva att det blev åtgärdat annars skulle jag lämna tillbaka det. Även om det inte låter från fabrik så verkar det ju som det uppkommer inom garantitiden. Och om det är fel på alla nytros och Yamaha strutar i att åtgärda det så är det ju konstigt om någon köper en yamaha igen. Dom måste ju tappa massa kunder tycker man.

Startade min Polaris FST -08, inte ett ljud från variatorn. Kvalité!
//Trogen
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
förstår inte att du hänger upp dig på skrammlet men de e ju du som ska handla, är man lite klurig så går de få bort mkt av ljudet.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Annars kan man väl säga att skotern är en maskin gjord enbart av oljud?
Eller så kan man säga så här: Går skotern utan oljud så är det något fel ;)