Lacka om huv? Tips?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Huven på min nyinförskaffade IQ är lackad mattsvart. Inte det bästa jobbet då det är lacksläpp på flera ställen. Därför tänkte jag lacka om den i mattsvart fast försöka få till det bättre.
Tanken är att slipa bort all den svarta färg som sitter nu, och sedan behandla huven när den åter är original röd.
Men vilka slippapper ska jag använda för att få bort färgen som sitter nu?
Någon som kan ge lite tips och trix på vilka papper som är bäst och så vidare.
Tanken är att försöka låna kompressor och färgspruta för att lacka btw.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är ett klåparlackjobb är ju chansen stor att man inte kostade på sig någon härdande tvåkomponentfärg utan att det är lackat med någon lösningsmedelsbaserad färg (typ sprayburk eller billig maskinlack). I så fall kan man, med lite tur, lösa upp den med antingen något alkaliskt eller cellulosaförtunning, utan att originallacken tar särskilt mycket skada.

Ett knep jag har lyckats med flera gånger (har inte provat på någon skoterhuv, men t ex på cykelramar och bilkofångare) är följande: Fukta en trasa med cellulosaförtunning (billigast möjliga t ex från Biltema duger). Lägg den på en den yta där du vill få bort färgen. Täck med plast som inte löser sig i förtunningen (polyeten som finns i vanliga plastkassar, byggplast, vissa sopsäckar mm fungerar bra), så att den inte avdunstar direkt. Vänta några timmar. Ta bort plasten och kolla om det går att torka bort klåparlacken med trasan. Fortsätt på resten av ytan tills det är klart.

När det gäller slipning i lacksammanhang så är det bara våtslippapper som gäller, och stora mängder vatten. Om man slipar torrt så kläggar slippapperet igen direkt.

För färdiglackeringen så antar jag att du tänker kosta på dig en tvåkomponentlack (antingen uretan- eller epoxibaserad som billacker traditionellt har varit, eller någon modern vattenlöslig lack). Kom då ihåg att det är YTTERST viktigt att lack, härdare och förtunning passar ihop med varandra (samma tillverkare och avsedda för samma färgsystem), och det är noga att blanda i rätt proportioner och få lacken lagom tunnflytande för den färgspruta du använder.
Gör en del provmålningar med samma spruta och samma slags färg innan du ger dig på huven, så du lär dig hur du ska ställa in allting för att slippa rinningar, "apelsinskal" och andra problem.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag kanske borde tillägga också att det är en tidigare crosshuv, som han jag köpte den av ville lacka om själv. Så han har grovslipat bort ungefär 1/3 av den svarta färgen. Som för övrigt inte verkar sitta så jäkla bra. Men efter att ha kollat noga på huven och känt så märks att det är nästan som repor på vissa ställen där det är slipat, typ som om fibrer har rest sig. Provade att våtslipa med P400 men jag törs inte riktigt ge mig på det här nu känner jag.
Får lämna in den till någon professionell istället.
Någon som har någon idé på vad det kan kosta?
Antar att hela huven måste slipas ner, sen lackas och ev. efterjobb.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.084
113
Stora Blåsjön
Är det en glasfiber huv du har? Isåfall lägg ingen mer tid på den...utan vänta tills du får tag på en original.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Nä, det är en original som använts som crosshuv bara. Eller mer rätt kanske "slitoslänghuv".
Funderar som sagt på att lämna in den på lack hos firma. Det kan väl inte vara så jäkla grisdyrt att få den lackad mattsvart?
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Har nu slipat bort det värsta av gamla färgen. Men är lite fundersam på vad jag ska rengöra med. Funderar på att köpa någon thinner och använda nån trasa av något slag. De bör väl funka?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Efter slipning borde ju ytan vara fettfri, så i princip ska det räcka med vatten för att skölja bort resterna av slipdamm som sitter kvar i porer. När huven är blöt ser man också tydligt om det finns fettfläckar någonstans, tvätta i så fall bort dem med thinner och trasa. På det sättet går det åt mycket mindre thinner än om man ska använda den för att gno bort slipdammet.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Om du slipat ner ända in på plasten bör du använda plastprimer för att de ska sitta bra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
869
113
Kramfors
För hållbarast mattsvart yta så lackar man först med blanksvart och lägger slutligen på sidenmatt eller matt klarlack. Så gör proffslackerare för att ytan ska tåla mekanisk nötning utan att bli repig som vanlig matt färg blir av lilla minsta beröring.

Plastgrund är ett måste .