lackera vector

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Hejsan, har en vector och funderar på om det går att lackera om huven, alltså bara ta en spray burk och byta färg på den, eller spricker det bara på det sättet? man måste lacka seriöst?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja man måste göra det ganska seriöst om det ska hålla och se snyggt ut. Du måste ju börja med att slipa bort gamla lacken, om du är lat kan du göra som jag gjorde, jag mattade bara ner gamla lacken och sen på med ny färg. Det funkar, lacken ser bra ut och sitter på än idag. Men det är klart du får inte samma finish som om du slipar bort all färg och gör det riktigt seriöst. Kom bara ihåg att slipa med fint sandpapper, annars får du fula repor överallt på huven. Jag slipade med våtslip papper, jobbigt och tar lång tid men det är värt det.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
okej om du vill ha ett hyffsat resultat utan att anstränga dig för mkt så gör du såhär, värmepistol och ta bort alla klistermärken med, blir det ändå klister kvar på huven så ta en trasa med lacknafta / t-röd och gnugga bort klistret. så nu har du en ren huv då tar du och börjar med tex ett 250 sandpapper och mattar ner ytan så den inte är så blan, efter det tar du ett 400:as slippaper och slipar så du får en riktigt fin och slät yta. rengör med tinner/lacknafta på en trasa så det inte är dam och skräp på huven. grunda med en primer ett eller två varv, om det blir knottrig yta på primern så kan du när den torkat ta 400:as papper och mkt lätt på handen dra över det knottriga, sen på med den färg du ska ha på huven, ta hellre flera tunna lager en få tjocka lager, sen om du vill ha klarlack är upp till dig.

hoppas det går att läsa och förstå:p blev lite långt kanske:)