Ladd/Ljusspole Et 340

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Hej

Har en Et 340 -81 där denna inringade spole har gett upp, är det laddspolen eller ljusspolen?
Ska då till att köpa en ny, såg att rinab hade en del men skulle nån kunna länka den jag ska ha eftersom jag ej vet vad det är för spole.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Både ladd- och lyslindningarna finns på samma spole. De två stora spolarna mitt emot är matningsspolar till CDI, och den lilla till vänster är triggspole för CDI.

Vad är det för fel på dem ganla spolen? Skrapmärken utanpå gör inte så mycket så länge det inte blir kortslutning mellan intilliggande varv eller någon tråd är helt av. Om det kniper så är det ganska lätt att linda om en sån där spole för hand också, ev kan man nöja sig med att linda om det yttersta lagret och behålla de inre lagren av originallindningen.

Alla gånger jag har hört talas om att någon har försökt köpa spolar till tändplattan på en ET340, antingen som nya reservdelar eller på skroten, så har det blivit fel vid första försöket. Det finns tydligen gott om olika varianter, även inom samma årsmodell.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
På så vis..
Så här ser min spole ut, råkade skruva in bultarna för svänghjulsavdragaren några millimeter för långt..
Kanske kan gå att skrapa så det ej får kontakt sen limma?

Vad är det som blivit fel när folk köpt spolar?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Dendär spolen behöver du inte byta, möjligen om du tar bort graderna från skrapet, men det behövs nog egentligen inte heller, den kommer att fungera lika bra ändå.
Och skulle den gå sönder så är det bara att lysen slocknar...
Annars om man vill göra det riktigt så tar en sådan spole inte många minuter att linda om.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skrapa försiktigt så det inte ligger koppar mot koppar mellan varven, tvätta/avfetta noga (isopropanol, tandborste, tryckluft), smeta på lite klarlack så är det klart sen.

Jag minns inte säkert vad det var för skillnad man kunde få se upp med, men det kan ha rört sig om att den induktiva givaren saknas eller är annorlunda på en del tändplattor. Eventuellt kan det också vara olika elektriska data på någon av de större spolarna till CDI. Ladd/lys-spolen skulle kunna skilja beroende på om skotern har elstart (ET340P) och därmed kraftigare laddning eller inte.