Anledningen till att fordonstillverkare brukar avråda från att ladda batteriet då det är inkopplat i maskinen är att om ett batteri är totalt djupurladdat eller fruset så det inte vill dra någon laddström alls, så kan spänningen från vissa laddare stiga så högt att elektronik (t ex spänningsregulator/likriktare) går sönder. Jag har stött på 12 V-laddare som har lämnat närmare 40 V i obelastat tillstånd! Men om det bara rör sig om underhållsladdning av batteriet eller om man vet att batteriet inte är totaldött, så är det ingen fara.
Spänningsspikar i samband med starthjälp och totaldött batteri kan vara ännu värre och nå upp till 200 V, kanske ännu mer.
Det kan vara på sin plats att påpeka att om man misstänker att batteriet är fruset (dvs om det är urladdat och kallare än ca -7 grader), så kan man räkna med att förstöra det totalt om man försöker ladda det eller startar maskinen det sitter på innan det är upptinat. Ett batteri som i övrigt är i bra skick och högst ett par år gammalt brukar annars tåla att frysa någon enstaka gång utan att ta större skada. Bästa sättet att tina ett fruset batteri är att ta loss det och ställa det i en balja kallvatten med ett par ribbor under så att vattnet kommer åt även under batteriet. Som regel kommer det snart att frysa på is utanpå batteriet, vänta tills den har smält och en stund till (kanske en halvtimme för ett litet skoterbatteri, ett par timmar för ett fullstort bilbatteri) innan batteriet anses tinat.