Ladda batteriet via starthjälp kablage!?

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Kanske en dum fråga men som rubriken lyder, kan man använda de kablage som finns under huven på en Apex för att ladda batteriet, det står i bruxen att man inte ska göra annat än att använda dessa till starthjälp, vet inte vad dom nu menar med "annat" här då man nu inte kan specificera att just laddning ej får göras här.
Vad säger ni? Risk för skada i elektroniken om man gör detta?
Är väll mer för enkelhetens skull även om de kanske inte är så mycket jobb med att plocka bort luftburk osv..
Tack! 😃
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Vad i hela?!?!
Har nu aldrig läst den boken men har då laddat många maskiner på dom kablarna, antingen gjort fel i hela mitt liv eller inte.
 

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Tycker de borde funka men vafan då man skriver så blir man ju fundersam ��

Står exakt såhär:
Viktigt: Använd bara anslutningskablarna för att hjälpstarta snöskotern. Använd inte anslutningskablarna för någonting annat.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Blev fundersam jag å. Och tänker å tänker och vill minnas att dom två tåtarna går direkt till batteriet. Men dom kanske bara vill skriva sig fri från en ev knallgas explosion, eller folk som vill sätta på en 24v laddare eller dylikt
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Vet int hur apex har det men ofta på småmaskiner är det lättare att ladda över startreläet, batteriet är i många fall mer gömt. Sen om man kan ge starthjälp genom ett par kablar så kan man nog alla dar i veckan ladda genom dom.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det dom menar är nog att man inte ska ta ström därifrån till diverse elektriska tillbehör eftersom den inte är avsäkrad.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Anledningen till att fordonstillverkare brukar avråda från att ladda batteriet då det är inkopplat i maskinen är att om ett batteri är totalt djupurladdat eller fruset så det inte vill dra någon laddström alls, så kan spänningen från vissa laddare stiga så högt att elektronik (t ex spänningsregulator/likriktare) går sönder. Jag har stött på 12 V-laddare som har lämnat närmare 40 V i obelastat tillstånd! Men om det bara rör sig om underhållsladdning av batteriet eller om man vet att batteriet inte är totaldött, så är det ingen fara.
Spänningsspikar i samband med starthjälp och totaldött batteri kan vara ännu värre och nå upp till 200 V, kanske ännu mer.

Det kan vara på sin plats att påpeka att om man misstänker att batteriet är fruset (dvs om det är urladdat och kallare än ca -7 grader), så kan man räkna med att förstöra det totalt om man försöker ladda det eller startar maskinen det sitter på innan det är upptinat. Ett batteri som i övrigt är i bra skick och högst ett par år gammalt brukar annars tåla att frysa någon enstaka gång utan att ta större skada. Bästa sättet att tina ett fruset batteri är att ta loss det och ställa det i en balja kallvatten med ett par ribbor under så att vattnet kommer åt även under batteriet. Som regel kommer det snart att frysa på is utanpå batteriet, vänta tills den har smält och en stund till (kanske en halvtimme för ett litet skoterbatteri, ett par timmar för ett fullstort bilbatteri) innan batteriet anses tinat.