laga buckla på grenröret!!

marber500

Välkänd medlem
2 jul 2009
254
1
16
kalix
Hur lagar man en större buckla på avgasröret ?? det handlar om en Indy efi -92. Snabb hjälp tack behöver fixa det tills på lördag!! hjälp!!:yuck:

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Du kan ju köpa en ny pipa? Eller skära ut hela bucklan med vinkelslip och sedan svetsa in en ny bit som du format till rätt form.
Men det enklaste är att göra som MatsT skriver.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
om matrealet är tjockt så håller jag med MatsT, om det är tunnt håller jag med kirre.

har även hört att man kan frysa ut bucklor, vet dock ej hur det fungerar eftersom jag aldrig testat, men förmodligen fylla med vatten och slänga ut den på bron och hålla lite koll :p

marber500

Välkänd medlem
2 jul 2009
254
1
16
kalix
Nån som vet hur det går till då man fryser ut bucklan. man fyller den med vatten och låter den sen stå ute, men vad ska hända sen??

N

N_w

använd tryckluft, jag vet att det fungerar till 100% om man duger till de :ciao:

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Nån som vet hur det går till då man fryser ut bucklan. man fyller den med vatten och låter den sen stå ute, men vad ska hända sen??
Om du fyller den med vatten och låter den stå ute i minusgrader så kommer sedan världens kemiska och fysiska lagar att göra sitt. Vattnet fryser, och när det fryser så tar det som du kanske vet större plats, och kommer då förmodligen att trycka ut bucklan. Men håller du inte koll på den så kanske pipan spricker, eftersom det ju kommer fortsätta frysa.

Det man annars kan göra, som jag har sett göras på youtube nånstans, är att använda sig av värma-och-plötsligt-kyla-ner-metoden. Du tar t.ex. en varmluftspistol, och värmer området som är bucklat ganska ordentligt. Därefter tar du kylspray och sprayar området du just värmde upp. Fortsätt att kyla både länge och väl, du märker när det inte behövs mer, för då kommer bucklan att räta ut sig. Om allt har gått rätt till, det vill säga. Jag vet inte exakt hur länge man ska värma/kyla, då jag inte riktigt har hajat principen bakom, men jag har sett det fungera på ganska stora plåtytor på bilar!

Lycka till :)

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Svetsa plåtlock för hålen i grenröret,ta sedan och gör en anslutningsnippel i en av plåtarna anslut din högtryckstvätt och blås på.......
Slipa sedan bort de svetsade täcklocken - klart.