laga huv o balja

texas

Medlem
10 jan 2009
36
0
1
vad ska man använda till o laga sprickor på huven o baljan.är det nån som provat med pl400 konstruktionslim ? eller andra förslag kan väl nämnas att det är en äldre huv o balja runt början av 90-talet .vet ej om det är samma material då som nu. mvh texas

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
pl400 med armering bör funka till buken.
Det som kan vara ett problem är om det är väldigt fet plast. pl400 är lösningsmedelsbaserat och ska nästan smälta samman med plasten när det fungerar som bäst. Det ska fästa på oljiga material, så go for it..
Om det är en stor spricka kan du lägga glasfibernät eller liknande som armering.

Är huven av glasfiber rekommenderar jag att du gör en riktig reparation med ett "glasfiber - repair kit". Går att köpa på alla gubbdagis..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
pl400 ska funka..

dock så försvinner ju inte sprickan utan du gör ju bara så att den inte flexar å blir större...
för att få bort den helt blir de bökigt..du kan svetsa ihop den och sedan slipa och spackla sen slipa ner de riktigt fint och slätt.sen smackar du på färg..ganska stor insats...

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Buken skulle jag rekomendera att du plastsvetsar, fruktansvärt enkelt och det kommer inte ens synas att det varit en spricka där när du är klar.

Huven om den är glasfiber så rekomenderar jag att du plastar den med glasfiber, lite mer jobb men så mycket bättre än att bara limma.