Lager kedjehus?

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Har en 06:as Lynx. Antar att det sitter likadant kedjehus på Ski-doos maskiner i samma årmodell också, Vad är det för modell på övre (variatoraxeln) och undre (drivaxeln) lagret i kedjehuset? Är dom tätade på bägge sidor? Har fått för mig att dom bara har tätning in mot kedjehuset och är öppna utåt.. stämmer det, och isåfall till vilken nytta? Borde väl vara bättre att montera lager med dubbla tätningar.. eller? :hmmmm:
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har en 06:as Lynx. Antar att det sitter likadant kedjehus på Ski-doos maskiner i samma årmodell också, Vad är det för modell på övre (variatoraxeln) och undre (drivaxeln) lagret i kedjehuset? Är dom tätade på bägge sidor? Har fått för mig att dom bara har tätning in mot kedjehuset och är öppna utåt.. stämmer det, och isåfall till vilken nytta? Borde väl vara bättre att montera lager med dubbla tätningar.. eller? :hmmmm:
Sitter säkert ett standard 6205 lager vid drivaxeln "nedre" ,skall vara utan tätning vänt ut från hus den inre tätningen fungerar som ett filter så att inte det kommer in en massa järn spån, du kanske har sett vad som hänger i olje sticka när du drar upp den ibland, det övre lagret bör du nog köpa från återförsäljare då det har special mått kostade typ 300 kr, jag testade att köpa från grossist men det kom då ett lager utan tätningar.

Ola
 

Stjofen

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Skellefteå
Tackar för snabbt svar!

Finns det någon nackdel med att sätta dit lager med tätning på bägge sidor när man ändå ska byta? Tycker att dom borde stoppa längre då? Någon som vet?
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tackar för snabbt svar!

Finns det någon nackdel med att sätta dit lager med tätning på bägge sidor när man ändå ska byta? Tycker att dom borde stoppa längre då? Någon som vet?
Jag tycker att det borde gå speciellt i det övre lagret. Tillverkarna har säkert av någon anledning valt denna lösning så kör enligt deras anvisningar så är du på den säkra sidan,välj också en bra olja jag kör alltid med redline-oljan upplever att det blir mindre slitage då.

Ola