Lager på drivaxel och variatoraxel

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Kompisen var till en skidoohandlare igår och skulle köpa ny kedja då fågar säljaren om inte han ska byte Lager på drivaxel och variatoraxel på samma gång och att dom rasar ofta
någon som har några erfarenheter av det eller som vet hur många mil man vågar åka innan man byter gäller modellen skidoo rev 600 sdi 04:A

tack på förhand :)
 

PhzII-Mtn

Välkänd medlem
18 feb 2007
130
0
6
Tierp
Håller på med samma operation på min formula ifrån 94 nu. Är ganska säker på att det aldrig är bytt nånting, finns inte ett märke på någon skruv eller mutter som skall påvisa att det är borttaget förut, har granskat med lupp nästan. Den har gått 1140 mil nu! Lagerna är dålig, men har inte rasat ännu. Släpper man på mattspänningen så brukar man kunna känna och rucka på drivaxeln och känna om den är glapp.

Lycka till // jesper
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är smart att byta lagrena efter några år. Det blir ofta totalhaveri om det skär.
Oftast så är det lagret på variatorsidan som får rostskador.
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Bytte 2 lager på min XP nu till skf gick på typ 300:- lagret närmast variatorn knorra mer än de borde, skotern har gått 350 mil ganska dåligt faktiskt...
 

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Jo tänkte byta när jag river det igen men frågan är om jag behöver riva det specielt eller om man kan ta det till sommaren?
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
jag körde 950mil med min rev utan att byta o de var då inga problem. om dom inte låter konstigt eller om du kan se om dom glappar eller nått så skulle då inte jag byta förän jag skulle lös med allt.