Lager till DD

pyrice

Medlem
5 sept 2010
10
0
1
Kiruna
Hallå. Funderar på vad man ska köpa för SKF-lager till Diamond Driven på en M8 HCR 2010. Vet ännu inte om det är något problem med lagren, men tänkte öppna den i helg för att byta olja och kontrollera lager etc. Har inte maskinen i stan så kan inte gå in med lagret om det nu är så att dom är dåliga.

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Det är bredbanade lager som är svindyra! Billigare att köpa en lagerkit från BD xtreme. BSA i luleå säljer dessa.

pyrice

Medlem
5 sept 2010
10
0
1
Kiruna
Visst har jag garanti, men eftersom skotern står i byn så tänkte jag eventuellt köpa med mig lager om dom nu inte är svindyra. Har inte hört några missljud från DDn, vara bara en tanke att jag går igenom lagren när jag ändå byter olja. Tror inte att det ska vara något fel dock. Hade dom varit hyfsat billiga så hade man kunnat köpa på sig ett par utifall att... Beträffande lagerkitet, passar det rakt av eller måste DDn modifieras? Har för mig att jag läst något om byte till en annan lagertyp.

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Visst har jag garanti, men eftersom skotern står i byn så tänkte jag eventuellt köpa med mig lager om dom nu inte är svindyra. Har inte hört några missljud från DDn, vara bara en tanke att jag går igenom lagren när jag ändå byter olja. Tror inte att det ska vara något fel dock. Hade dom varit hyfsat billiga så hade man kunnat köpa på sig ett par utifall att... Beträffande lagerkitet, passar det rakt av eller måste DDn modifieras? Har för mig att jag läst något om byte till en annan lagertyp.
När jag köpte lager till min 2008 så passade dom rakt av, det var tom samma fabrikat som original.

pyrice

Medlem
5 sept 2010
10
0
1
Kiruna
Tack för länken Daltech, mycket informativ. Befinner mig nu i stugan och ska öppna DDn. Köpte dock inte med mig några lager så får hoppas att dom är hela...

pyrice

Medlem
5 sept 2010
10
0
1
Kiruna
Tyvärr har lagret börjat rasa, så kommer att införskaffa SKF 4203 som ersättning enligt Daltechs rekomendationer! Ingen idé att reklamera och få ett likadant lager som sitter i nu.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Är detta ett vanligt fel???!!! Rev med en kompis ner min DD på min Crossfire 700 -06:a, efter en tids felsökning.
Vi har lokaliserat att missljudet kommer från DD och detta lager som ni pratar om verkar vara boven i dramat.
Räcker det med att bara byta det lagret, eller är det lika bara att riva allt och pressa in nya till samtliga lager när man liks demonterat allt?

Tackar å bockar för svar!/Martin

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Är detta ett vanligt fel???!!! Rev med en kompis ner min DD på min Crossfire 700 -06:a, efter en tids felsökning.
Vi har lokaliserat att missljudet kommer från DD och detta lager som ni pratar om verkar vara boven i dramat.
Räcker det med att bara byta det lagret, eller är det lika bara att riva allt och pressa in nya till samtliga lager när man liks demonterat allt?

Tackar å bockar för svar!/Martin
Jo det verkar vara ett vanligt fenomen om man tittar på USA. Ryktena säger att det beror på ett dåligt inpressat lager men vet inte. De som bytt lager har inte haft problemen längre så mitt råd blir nog att byta lagrena det handlar om.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för svaret och nu en följdfråga ang. DD: lager... Kollade Norska forumet som Daltech rekommenderade (tack för detta:)!
Är det SKF 3203 2RS som jag ska ha till min CF700-06:a utan back? Är SKF att föredra istället för AC original?

Hälsningar!/ Martin

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tack för svaret och nu en följdfråga ang. DD: lager... Kollade Norska forumet som Daltech rekommenderade (tack för detta:)!
Är det SKF 3203 2RS som jag ska ha till min CF700-06:a utan back? Är SKF att föredra istället för AC original?

Hälsningar!/ Martin
SKF är definitivt att föredra. Jag har inte träffat på några originallager i mina AC-maskiner som varit av särskilt bra kvalitet (däremot dyra). Med SKF (och ett par andra tillverkare) vet man att man får hög industristandard på grejerna. Dessutom är de billigare än originallagren.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er igen!
Nu är min maskin fixad... puh, innan vi lokaliserade missljudet.
Bytte lagret som Daltech rekommenderade SKF 3203 2RS och det satt ett kinesiskt där original...?!
Passade även på att byta drivaxellager (2 st). Vi fick ihop allt igår och nu är allt tyst och fint utan durrande missljud. Skönt!
Nu blir det bara lite tvätt å vax och sedan är allt färdigt till vintern.

Over and out!/ Martin

zadex

Medlem
6 okt 2008
48
0
1
Luleå
Vart har ni köpt lagrarna? Vilka lager är det man ska bytta ?Använde ni SKF lager i så fal vad har dom för nr:?