någon skrev att det inte går att byta lager efter -98, det låter konstigt eftersom att jag bytt alla lager på min -03.
däremot så går det inte att köpa lager som reservdel och det kanske är därifrån det missförståndet kommer.
jag har SKF till alla lager utom 2 hjul på mitten av boggien där jag monterat i Biltemas lager i rent testsyfte.
som vänster drivaxellager har jag ett RHP Selflube som jag även har 3st i reserv ifall någon vill köpa av mig.
PM:a om intresse finns.
och trådskaparen ville veta hur ett lagerbyte går till, du behöver en hylsnyckelsats, låsringstång och en hammare.
*demontera boggiehjulen, (obs! räkna varven om du slackar mattan så slipper du problem vid återmontering)
*ta bort låsringen
*leta upp en hylsa som passar i hålet för boggiehjulet men som kommer trycka på lagret, eftersom att lagret ska kastas så gör det inget om du slår på innerbanan.
*lägg boggiehjulet mot bänken och slå ut lagret.
*knacka försiktigt in det nya lagret och slå INTE på innerbanan, du kan gärna ta hjälp av en hylsa/dorn för att driva in sista biten men var försiktig så du inte slår på tätningen, många hylsor har stora faser och kan glida iväg mot tätningen.
*montera låsring
*montera boggihjulet
*Vänta på att snön ska komma