LED baklyse!

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjena!!
Tänkte höra om det är någon som vet vart man kan få tag på ett LED baklyse?

Detta är jag ute efter...

:ciao:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tackar, men dom var bra dyra på sakerna, såg att dom hade samma minibromsljus som Biltema för 420:- Biltema tar 99:- :hmmmm:

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Snälla säga att du köpte den på Biltema och inte där du visa!
kostar nämnligen 200:- billigare på biltema. Exakt samma lyse!!
:hahaha:
Jag har Biltemas diodbaklyse på min maskin, funkar kanon förutom att det snabbt täcks av snö och försvinner!! Diodljus blir ju inte varmt och smälter bort snön som en glödlampa gör, men det är snyggt!! :rock:

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
haha så sjukt, jag beställde mitt förra veckan. då kostade det 220 kr, var väl massa som beställde så dom höjde priset typ idag:p

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Röda LEDs brukar ligga på 2.3V och 30mA. Med 19 st. som Biltemas har så lär det vara lugnt utan motstånd.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kompisen har ett LED lyse från startuning.se, det har mer LEDs än vad Biltemas har och han har bara kopplat i det direkt utan motstånd eller nått.

B

Biosteel

Röda LEDs brukar ligga på 2.3V och 30mA. Med 19 st. som Biltemas har så lär det vara lugnt utan motstånd.
är ändå bäst att ha ett motstånd som dämpar toppspänningen:ciao:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har dedär lyset ifrån biltema.. inga motstånd behövs.. fungerar fint.. har inte märkt att snön fastnar där heller!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
är ändå bäst att ha ett motstånd som dämpar toppspänningen:ciao:
En resistor har ett statiskt motstånd. Begränsar alltså all ström (tills den brinner upp vid för hög effekt), stor som liten.
Vad tjänar vi på det?

En spänningsregulator känns mer aktuell för ändamålet.

Men vad vet jag, som inte ens är intresserad av elektronik - än mindre utbildad inom det?

B

Biosteel

En resistor har ett statiskt motstånd. Begränsar alltså all ström (tills den brinner upp vid för hög effekt), stor som liten.
Vad tjänar vi på det?

En spänningsregulator känns mer aktuell för ändamålet.

Men vad vet jag, som inte ens är intresserad av elektronik - än mindre utbildad inom det?

läste elektronik i 3 år så nånting har man lärt sig. vad menar du med att den begränsar all ström ? den begränsar ju så mycket som det är angivet. mitt förslag va bara att man skulle ha en resistor med i kretsen för att undvika förstörda lampor pga toppspänningen men i det här fallet är det inte lika aktuellt eftersom det inte finns kondensatorer inblandat men aldrig fel att vara helgarderad om de ska bli riktigt gjort :rolleyes: