Led lampor

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tjena!

Tänkte handla lite led lampor till bilen , interiör,park,dim och skylt.

Till en audi a4 avant 04a om de spelar någon roll.

Har kikat på diodhuset och dem har ju de mesta men sedan finns ju ebay också
med en uppsjö av nätbutiker och där blir de ju en slant billigare också!

Då jag inte lär va ensam om att byta till led så undrar jag vart ni beställde era
lampor, tipsa gärna om hemsidor och ebay säljare som ni har erfarenhet av och är bra. helst en sida på svenska/engelska , är inte så haj på andra språk!


Tack på förhand!
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Köper mina i en lokal butik. Har tidigare erfarenheter av diodhuset och jag tyckte inte dom hanterade det särskillt snyggt. Ett par av dioderna började strula och de lovade skicka nya men de var bara tomma löften så jag handlar inte av dem längre.

På nyare bilar kan man behöva ha i åtanke att du har canbus-ljusövervakning på lampor som är på utsidan av bilen. Då kan man behöva ha speciella dioder som är anpassade för canbus (med effektmotstånd) eller någon liknande, annars får man problem med att den tror att lampan är trasig och kan i vissa fall släcka lampan helt på grund av detta. I din bil ska det dock inte vara några problem med detta.

Oavsett var du köper så ska du ha leds av SMD typ (ytmonterade) och ej vanliga gamla med rundat huvud då SMD leds lyser betydligt snyggare och bättre. Här är en bildexempel på en w5w SMD led.

http://www.hq-auto-lighting.co.uk/images/T10-5SMD-WHITE.jpg
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
okej Js lät ju inte allt för bra!

Ja precis vissa leds behöver ju motstånd i sig för att lura systemet!

Ja SMD leds blir de. men som sagt är de någon fler som har nått tips. elelr är de som finns på ebay bara skit?
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Hade själv handlat på ebay eller aliexpress om jag skulle köpt något, samma "skit" som alla andra garagefirmor säljer och oftast halva priset.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Har köpt allt mitt xenon och led på eBay. Inget krångel än så länge. Tex. Hel och halv xenon på min a4. Under 500kr skickat på Ica. Ser identiskt ut med det humanhabit säljer.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Hade själv handlat på ebay eller aliexpress om jag skulle köpt något, samma "skit" som alla andra garagefirmor säljer och oftast halva priset.
Har köpt allt mitt xenon och led på eBay. Inget krångel än så länge. Tex. Hel och halv xenon på min a4. Under 500kr skickat på Ica. Ser identiskt ut med det humanhabit säljer.
Köper precis allt inom xenon/led från kina ! sjukt billigt, exakt samma saker som alla svenska åf och fungerar helt klockrent :)
Låter bra! blir nog ebay endå, känns som de kvittar ifall de är samma grejer! Länka till dem ni beställde från på ebay gärna om ni har lust!
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Random säljare från Hongkong på eBay funkar, fri frakt och säljs oftast i flerpack.

Köpte tex, 20st w5w led för 34kr rätt ner i brevlådan med fri frakt, och på svenska internetfirmor kostar dom ju 50kr och uppåt STYCK! så börjar några flimra lite i förtid eller rent av slocknar så gör det inte så himlans mycket, du har ju ett tiotal kvar att använda :)
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Random säljare från Hongkong på eBay funkar, fri frakt och säljs oftast i flerpack.

Köpte tex, 20st w5w led för 34kr rätt ner i brevlådan med fri frakt, och på svenska internetfirmor kostar dom ju 50kr och uppåt STYCK! så börjar några flimra lite i förtid eller rent av slocknar så gör det inte så himlans mycket, du har ju ett tiotal kvar att använda :)
Kan även tipsa om http://www.aliexpress.com/ som kan vara ett alternativ till ebay.
Blev ett antal beställningar igår från både kina ich usa igår. då återstår de bara att se om man får nå grejer!

körde med paypal, måste va bäst antar ja?
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
PayPal är standard och fungerar bra. Köper man av säljare med bra feedback bör man inte vara orolig över om grejerna dyker upp.