Ledjobb efter jvg

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Åkte ut för att lägga ner några lastpallar i ett dike efter leden längs jvg mot skoterstugan där det finns ett besvärligt ställe, ett tvärgående dike och två längsgående i omedelbar anslutning till varandra, bara en smal rygg att köra på vilket inte syns när det kommit lite snö, hamnar man lite fel så uppstår rejäla svårigheter, fråga mig

Egentligen bara ett problem precis i början av säsongen med opackad snö
Nåväl ett ganska snabbt jobb, lade dubbla lager med pallar

Värre var det med all sly som låg mitt över leden, allt från ca 5-6" björkar och neråt. Området ca 400-600 m från vägbommen

Om jag inte minns helt fel så åtog sig två herrar, ingen nämnd och ingen glömd,:nod: detta uppdrag i sb med när vi rekade ny dragning över berget efter kraftledningen mot skoterstugan:hmmmm2:

"Bron"


Leden någorlunda rensad ca 200-300 m lång sträcka
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag var en av de 3 som rensade den leden, men vi rensade ett område närmare jvg bommen :hmmmm2:

Blev det fel? :attention:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag stannade bilen där dom stannade sina ATV.

Antog att det var rätt. :(
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Då är frågan hur det ser ut mellan julgransodlingen och kraftledningskorset, förhoppningsvis var inte röjbehovet så stort åt det hållet om vi har tur
Tar nog en sväng i morgon och kollar
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag skulle kunna åka dit senare i veckan, men jag har ju ingen nyckel till bommen.

Skit att jag slarvade :(
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Du är härmed förlåten :)

Allt får i regel sin förklaring till slut, vi som var kvar uppe på berget var överens om att stanna och hjälpa er med slyet när vi kom ner, men ni var borta och vi sa att det var ena raska jäklar :) :)

Kan nog förlänga nyckellånet om så behövs, men tiden kan börja bli knapp för oss som bara har tvåhjulsdrivet men under denna vecka är det säkert lungt
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tyvärr tyvärr var inte en enda slybuske var borttagen mellan kraftledkorset och julgransodlingen, sträcka ca 1,6km, det såg fördj-ligt ut

Vad värre är att det är nu ett helt öppet fält mellan vägen och jvg och vår tidigare "gata" genom slyet är inte så lätt att se, lite mer snö ännu svårare
Problemet är att där det är röjt så sticker det upp ett otal av ca 50 cm långa vassa pinnar med diameter från ca 5-6 cm och neråt, rena nåldynan alltså, inte så kul att köra skoter där om man är lite rädd om mattan tex

Har under dagen rensat nästan hela sträckan och märkt upp (där jag fått buskar genom tjällagret) var leden gått tidigare, ingen brist på ledbuskar i allafall

Där höbalarna är uppstaplade har några ramlat ner mitt över leden men krafterna hade sinat så dom ligger kvar
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Bra jobbat Runar.

Känns inte bra att du gjort något som redan borde vara fixat.

Fan!
 

5900 l/c-95

Välkänd medlem
5 feb 2007
206
0
16
Boden
Ja ibland kanske man förtjärnar lite ris(sly)! Men vi gjorde en bedömning då att det är små kvistar o blir inget hinner, men men tydligen hade vi fel!!! Vi gjorde vårt bästa!!
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har gjort färdigt efter "jvg.leden" idag

Vore inte så kul att hamna här, har därför märkt upp leden med stickbuskar


Stickbuskar


Fick spetta lite i höbalarna för att få någorlunda bredd