Less på dyra avgastempsgivare kostnader.

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Ja, jag är less på detta återkommande problem nu med en Check Engine lampa som blinkar 1 + 7 gånger, vilket betyder Heat Sensor, Exhaust failure.

Min skoter är en Arctic Cat F6a 2007a och jag undrar nu hur i helsike jag skall göra, jag har bytt denna nu 2 gånger denna vinter som jag kört och är nu less på det..

Det kan ju helt ärligt inte vara den som går sönder hela tiden? Finns det metoder för att rengöra den på ett vettigt sätt eller skall jag nu helt enkelt koppla "runt" den så man slipper den överhuvudtaget?

Jag lurkade ut denna bild iallafall
exhaust_temp_delete.jpg

Kan det hjälpa med att man gör så? Och måste skotern in hos ÅF som tar 1000 spänn för att släcka en felkod eller finns det något sätt att "resetta" den själv?

Sen om det nu skulle funka med bilden som jag länkade, var kan man få tag på 330 ohm 1/2 Watts motstånd? Googlade lite och hittade inga nätbutiker som sålde dessa i sverige. Måste man då vända sig direkt till en El-grossist?

Tacksam för svar!
 

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Okej okej, fint att veta.

Har läst på forumet du länkade nu och fanns ju massa olika lösningar, har plockat lös alla ECU kablar, eller rättare sagt alla kablar som finns och alla kontakter för att smörja och sedan kopplat ihop dem igen, har dragit av all plast runt tempgivarkabeln för att kika om det var något brott på den för att sedan linda om dem, har väl gjort allt som de rekommenderade där men inget har hjälpt.

Slutar lampan blinka då problemet är ordnat eller fortsätter den blinka tills man läst av felkoderna och släckt dem manuellt? Kan man inte resetta den på eget vis? Läste nånstans att hålla in reverse knappen och sedan dra igång den? Kan det hjälpa?

Tacksam för svar igen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Okej okej, fint att veta.

Har läst på forumet du länkade nu och fanns ju massa olika lösningar, har plockat lös alla ECU kablar, eller rättare sagt alla kablar som finns och alla kontakter för att smörja och sedan kopplat ihop dem igen, har dragit av all plast runt tempgivarkabeln för att kika om det var något brott på den för att sedan linda om dem, har väl gjort allt som de rekommenderade där men inget har hjälpt.

Slutar lampan blinka då problemet är ordnat eller fortsätter den blinka tills man läst av felkoderna och släckt dem manuellt? Kan man inte resetta den på eget vis? Läste nånstans att hålla in reverse knappen och sedan dra igång den? Kan det hjälpa?

Tacksam för svar igen.
Det där med reverseknappen har jag aldrig hört talas om. Min givare var iaf trasig och skotern funkar perfekt med en ny.
När felet inte är kvar så är inte blinkandet heller kvar. Du behöver alltså inte göra nåt annat än att fixa sensorn.
 

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Fine, får beställa ännu en ny då =( Jävla crap, ingen aning om vadfan det är för fel och varför jag nu fått byta 3 gånger på 1 vinter.

Om det inte är så att ställer där jag lämnar skotern på skiter i att byta helt enkelt utan bara rengör noga och stoppar tillbaka samma igen. Jag har mina misstankar.

Men nu beställer jag fan själv och byter, inte direkt det svåraste.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
ja kgk är riktigt muppiga i sin prissättning på reservdelar!!!
hittade info på snowest om en sensor till cheva duramax 2011 som har samma värden som cat-sensorn.
2011 Chev Diesel prob: P/N 12643246 kostar 5-600 kr det är en annan kontakt på den men det är lätt att skarva på kontakten från din gamla trasiga sensor.

länk till tråden på snowest (om den nu tillåts) http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=255092&highlight=read+sensor

sensorn går ofta sönder pågrund av att den tar i mot insuget under huven och böjs. ibland går dom faktisk tillomed att laga om man är lite finulig. man kan prova att slipa upp röret där kabeln går in. ca 3 cm ner är kabeln fastlödd mot själva teristorn. där går dom ofta sönder.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jag har just beställt 2st ac/delco givare att testa med.
En blir antagligen över.
Får återkomma med resultat om en vecka eller så.
 

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Posta i tråden om hur det blir med AC/Delco givarna! Jag tar gärna den som blir över ifall det skulle funka!

Sen en fråga till!

Har ju fått för mig att denna modell drar inåthelvete mycket olja, finns det något bra sätt att få ner oljeförbrukningen på dessa maskiner. Läste någonstans om nån skruv man vred 1mm motsols eller dylikt, men kan fan inte komma på var.
 
Last edited:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det sitter ett justerbart stag mellan spjälhuset och pumpen skruva på det om du vill ställa ner oljan.
 

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Tack Pezon!

Stiften såg betydligt finare ut efter att man drog ner oljan lite! Gick inte märkbart bättre vad jag kände men kanske den gjorde.

Iallafall så fick man lite rabatt på bengans då jag beställde den sista de hade i lager, istället för 1950:- blev det 1550:-, hoppas det det slutar nudå.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Sätter man dit den fel så går den sönder fort!!! "Flänsen" (som är inne i själva givarhöljet) ska ligga rätt mot avgasströmmen... Vet nu inte exakt hur den ska vara, men på Summit 1000 så är den ett liiitet märke som visar vilket "läge" den ska sitta i...
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Sätter man dit den fel så går den sönder fort!!! "Flänsen" (som är inne i själva givarhöljet) ska ligga rätt mot avgasströmmen... Vet nu inte exakt hur den ska vara, men på Summit 1000 så är den ett liiitet märke som visar vilket "läge" den ska sitta i...
Det finns inget sådant märke på Arctics givare (jag har t.o.m. frågat mekanikern hos ÅF). Den är rund och kan sättas i vilket läge som helst.
 

graev

Medlem
25 mar 2010
14
0
1
Sundsvall
Sedär, funkar prima nu när jag bytt själv.

Åker nog till verkstaden och kräver päningan för deras "byten" som de har gjort.

Anywho, en fråga om mattorna till dessa modeller, suttit och fluktat lite på en 44mm matta till maskinen då ripsaw 38an blivit lite trött och slut.

Hittade denna och funderar på om det verkligen stämmer att man skall behöva ta bort 3mm av kammarna för att få den att passa? Samt att vändhjulen skall behöva breddas?