Leveranstider från USA med USPS

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, beställde lite prylar förra veckan från Leaders Marine och leveranserna har börjat röra på sig, det hände en hel del förra veckan men på Torsdagen den 5 så stannade det i Chicago, av texten att dömma så verkar det vara påväg till sin slutdestination..
Jag använde mig av Priority Mail International Parcels och det skulle ta 6-14 arbetsdagar från orderdatumet. Men är det för att godset skall hamna hos kund i Sverige eller för att paketet skall hamna I Sverige?

USPS har inte uppdaterat sedan 5/12 och då skall det tydligen ha lämnat Chicago.. Har ni lite erfarenheter med levtider osv? Hade gärna sett att prylar kommer före jul så jag får med mig skotern upp till fjällen!


MVH Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
933
113
Stora Blåsjön
Ta numret du har från usps och prova sök på posten.se och se om dom har registrerat det, inte alltid usps får tillbaka någon registrering när det kommer till Sverige som det verkar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har vart så för mig också, USPS har endel att önska men det är det billigaste sättet. Brukar väl ta 2 veckor innan det kommer fram. De verkar inte ha prio genom tullen och USPS tullas både vid utförsel från USA och införsel i Sverige.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för svar. Jag har sökt på posten utan framgång. Men nu när jag kom hem så låg ett paket i lådan ifrån USA. Så mina insugsgummin har kommit... beställda den 4 så jag är mer än nöjd. Nu återstår bara ev tullavgifter men det visar sig.
 

pampas

Aktiv medlem
18 dec 2010
64
0
6
åland
jag brukar beställa grejer ofta från USA och får jag välja med vilket det skall skickas så tar jag alltid USPS. Av nån orsak så kommer paketen snabbare fram med USPS en med UPS eller DHL fast dom är billigaste alternativet. Ända nackdelen som sagt är att USPS har ingen tracking på paketen efter att dom lämnat USA.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Om du redan har paketet i handen ska du INTE betala några tullavgifter. Då är det för sent, det kan dom inte komma med i efterhand. Om du åker på tull så betalas den vid hämtning. Det kan dom inte kräva när dom redan lämnat ut paketet.
 

jonatank93

Aktiv medlem
1 okt 2013
59
0
1
Beställde dekalkit från ArcticFX den 4/12 och grejerna är redan i Sverige, mitt trackingnummer funkar på både USPS och posten fortfarande
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
jag brukar beställa grejer ofta från USA och får jag välja med vilket det skall skickas så tar jag alltid USPS. Av nån orsak så kommer paketen snabbare fram med USPS en med UPS eller DHL fast dom är billigaste alternativet. Ända nackdelen som sagt är att USPS har ingen tracking på paketen efter att dom lämnat USA.
För mig fungerar alltid trackingnummret även på postens hemsida så det fungerar.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Om du redan har paketet i handen ska du INTE betala några tullavgifter. Då är det för sent, det kan dom inte komma med i efterhand. Om du åker på tull så betalas den vid hämtning. Det kan dom inte kräva när dom redan lämnat ut paketet.
Det är inte sant. DHL med flera som lämnar vid dörren/postlåda fakturerar alltid i efterhand. Och jo,dom FÅR kräva i efterhand. Om det är Svenska Postverket som sköter slutleveransen i Sverige, så brukar man få lösa tull/moms försändelsen på utlämningsställe.

Så har det varit för mig iaf det senaste 1- 1 1/2 året, har väl handlat ett 20-tal ggr utom EU under den tiden. Ett par-tre ggr har dom dock missat.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, vi fick paketet skickat som brev som det verkar. Men jag tror tullverket har öppnat brevet, hur som så gick det inte att söka på vårat kollinummer hos posten, men det fungerade fint på USPS tills det kom till Chicago. Det lär visa sig om tullen skickar efterkrav, har åkt på det flera ggr när man köpt fiskeprylar från USA m.m.