Ligger sömnlös hur gör ni?

Pysen

Medlem
12 dec 2007
36
0
1
Kramfors
Ganska ofta finner jag mig själv ligga sömlös på nätterna hur gör ni då vilka år era tips o trick? Ett piller är sista utvägen
Mitt tips är att inte dricka kaffe efter 15,00 och att dra ner på godis, dricka, energidryck. Om det är så att du stoppar i dig det.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Nu har jag rätt mycket värk, så jag äter medicin för att kunna sova.
Men ett tipps kan vara att testa en spikmatta ett tag.
Att man gör sig klar och går rent och lägger sig med spikmattan under.
jag brukar bli väldigt avslappnad och pömsig av spikmattan.
Jag brukar också använda en sån, har somnat på den flera gånger.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Läste ditt inlägg för några dagar sedan och har funderat på en grej. Om du super dig helt redlös så du däckar, hur länge brukar du sova då? Samt dagen efter?


Har själv en del sömnproblem emellanåt, man tänker åt helsike för mkt. Hur knepigt det än låter så brukar det oftast vara runt fullmåne. Förmodligen inget vidskepligt, då jag aldrig vet när det är fullmåne förrän jag kollar någon natt efter jag sovit dåligt :)
Jadu om jag super tills jag däckar är jag uppe 2 timmar efter likförbannat, och baksmälla får jag aldrig spelar ingen roll hur full jag än är aldrig någonsin blivit bakfull.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
men man får väl runka 4ggr:nerd:
Ja och nej. Man når inte 4 ggr så hög dos prolaktin om man runkar 4 ggr eftersom att kroppen hinner bryta ned hormonet över tid. Samtidigt som dopaminet som utsöndras för att ge upphetsning så att du överhuvudtaget kan runka motverkar prolaktinet å det grövsta. Men å andra sidan behöver du inte 4 ggr så hög dos för att bli tillräckligt avslappnad för att somna.