likströn till likströmsbryggan?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Tja.
Har ett elsystem från en summit 700 -00. Har kopplat in min likströmsbrygga på halvljus kabeln. Får den inte att funka så jag måste ju ha kopplat fel. Eller måste bryggan ha likström för att funka? Samt hur mäter man fram vart det är likström på en multimeter?

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Så här ska du koppla, 2 kablar Växelspänning (AC) in och då kommer du få Plus och Minus Likspänning DC ut.
Bryggan måste ha AC in för att fungera, säker att du har AC så du inte har DC redan?

Du ställer multimetern på likspänningstecknet 20V (0-20 volt) eller DCV 20.
Då bör du få ca 12 Volt, om den visar helt fel då så har du nog AC i kablarna.

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Du behöver ett batteri.. efter bryggan. eller någon annan form av ackumulator. Smidigast är väll något litet blyacc från typ biltema. Vad ska du ha likström till?
På multimetern så är ~ växel sen de andra likström, vet inte hur man gör de tecknet på tangentbordet... ett steck med 3 punkter typ.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Så här ska du koppla, 2 kablar Växelspänning (AC) in och då kommer du få Plus och Minus Likspänning DC ut.
Bryggan måste ha AC in för att fungera, säker att du har AC så du inte har DC redan?

Du ställer multimetern på likspänningstecknet 20V (0-20 volt) eller DCV 20.
Då bör du få ca 12 Volt, om den visar helt fel då så har du nog AC i kablarna.

Hat nog dc. Har ju kopplat den på lampan å den borde väll ha "vanlig" ström till sig?

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Vanlig halogen kan man driva med både växelström och likström utan problem. Så du borde nog mäta och se först vad du har för slags spänning.

Varför ska du likrikta??

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Handtagsvärmare och en 12v tempgivare med gredering. Va någon som är att om jag skulle koppla in 12volts saker på skotern så ska man använda sig av det. Samt att jag säkert färdiga kablar till det menallt är klippt typ.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Förstår inte mycket av de du skriver
"Va någon som är att om jag skulle koppla in 12volts saker på skotern, Samt att jag säkert färdiga kablar till det menallt är klippt typ." Vaa? :O
Skriv så man förstår!

Värmarna kan du köra på växelström. Du tar två AC kablar och trycker in dem i Likriktaren och du får Plus och Minus ut till tempgivarn. ENKELT!

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Nej likströmsbryggan måste ha Växelspänning IN för att fungera. Annars är det ingen idé att du har den om du redan har Likspänning.

Ja, skotern måste vara igång för att du ska få spänning i kablarna och kunna mäta.