Limma alu mot alu

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Håller på med boggieförstärkningar till Arcticen och hade till en början bara tänkt skruva, men varför inte limma då jag helst inte borrar allt för många hål i skenorna.

Dock vad för lim skall man använda som har fin hållfasthet? Funkar PL400?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Forskade en del i detta när jag byggde om min gamla nytro. Finns en firma som heter ellsworth adessives som hjälpte mig med val av lim. Blev ett lim från 3m istället för lord som polaris använder. Blir starkare än svets eftersom man binder ihop en större yta.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ja det gör dom. Ring dit så får du hjälp. Kommer inte ihåg vilket av 3m limmen det var jag använde. Du behöver limmet och en pistol samt blandningsrör. (2 komponent)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Är det inte en massa renlighetskrav när man limmar alu? Har för mig att de snackade om det på SAPA när jag var där på kurs för en 6-7år sedan, men utvecklingen går väl framåt.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Är det inte en massa renlighetskrav när man limmar alu? Har för mig att de snackade om det på SAPA när jag var där på kurs för en 6-7år sedan, men utvecklingen går väl framåt.
Bra fråga! jag som "limamatör" vette sjutton, jag tänkte slipa bort oxid samt tvätta innan jag applicerar limmet.

Har dock inte fått svar från ellsworth ännu.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Man putsar aluminiumet med en scotch duk och tvättar med sprit, sen om man vill ha det riktigt bra så använder man en primer innan man applicerar limmet. Jag limmade fast nya fotsteg på tunneln på min nytro, och enligt experten på ellsworth så skulle jag inte behöva sätta i en enda nit. Endast för syns skull. Nitade en hel del ändå!