Linjer variatorer?

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

hur går man till väga när man ska linjera variatorerna så att inte remmen sliter snett?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan lägga en linjal bakom sekundären och mäta sidoförskjutningen men för att bäst linjera den så rekommenderar jag att du lånar en speciell linjal från skoterverkstan, då får du både sidoförkjutningen och linjeringen korrekt.

Linjalen kan se ut ungefär som nedan.

|------------|____________
----------------------------

Mockisen

Medlem
30 jan 2005
48
0
1
Mockfjärd (Dalarna)
Ska remmen vara borttagen om man mäter på baksidan av variatorerna, remspänningen ska den stå i nått särkillt läge, borde ju bara vara att ha den i anpassatt läge för remmen eller? (Kan ju tillläga att det ska vara 16 mm på polaris -96:a tror att det vara så ända till -01)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den skall vara borttagen från variatorn, om variatorremmen sitter där så påverkas måttet beroende på hur nött remmen är. Du måste mäta på bägge sidor om primären så du kan kolla att den även står rakt.

Man kan även kila in linjalen mellan skivorva och mäta därifrån. Det är lättare att mäta på bägge sidorna om primären då.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En sak när man skall kolla linjeringen. Kolla innan om det finns sprickor i motorfästena, eller om någon skruv lossnat. Man kan även kolla så att belastningskudden som förhindrar motorvridningar (om man har en sån) sitter där den skall och är korrekt justerad.

Mockisen

Medlem
30 jan 2005
48
0
1
Mockfjärd (Dalarna)
Mikael_N skrev:
En sak när man skall kolla linjeringen. Kolla innan om det finns sprickor i motorfästena, eller om någon skruv lossnat. Man kan även kolla så att belastningskudden som förhindrar motorvridningar (om man har en sån) sitter där den skall och är korrekt justerad.
Den där belastning kudden hade skruvat lös sig på min, men hur hårt ska man spänna den mot motorn?

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Så att den ligger mot motorn, eller kanske ett spel på ca 1mm. Kommer inte ihåg hur det såg ut på min Viper som hade en sån (antar att det är någorlunda lika på alla skotrar som har en). RX'en har ingen sån så jag kan inte kolla.