linjera variatorn rev !? hjälp

instant1231

Rookie sledder
28 sept 2010
19
0
0
sundsvall
hej ! har suttit och sökt på forumet efter hur bred linjerings verktyget till rev är utan att hitta nått. så är det nån som vet hur bred list eller platt järn man ska använda för att linjera in variatorn på en rev ? eller måste man köpa sig ett linjeringsverktyg ?

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Jag ännvände en 20*5mm linjal när ja kolla de på min rave men de borde väll gå på en rev också tror ja.

instant1231

Rookie sledder
28 sept 2010
19
0
0
sundsvall
satt och läste på nån sida från usa ett linjerings verktyget är 0,500 inch ca 12 mm alltså men hur högt är det ? nån som vet det ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hur högt det är?
Det är helt oviktigt hur högt det är.

Mitt hemmagjorda är 3cm högt 1cm tjock och 40 cm långt. (Kapat av en manlig bit rakt järn)

Räknar om måtten så dom passar mitt verktyg.

instant1231

Rookie sledder
28 sept 2010
19
0
0
sundsvall
Hur högt det är?
Det är helt oviktigt hur högt det är.

Mitt hemmagjorda är 3cm högt 1cm tjock och 40 cm långt. (Kapat av en manlig bit rakt järn)

Räknar om måtten så dom passar mitt verktyg.
okej, ska man mäta på undersidan av järnet man lägger dit eller ? för annars så måste man ju veta hur hög original sakan man lägger dit är, annars så kan man ju inte räkna om så det passar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja mät uppe eller nere på verktyget spelar heller ingen roll. Du mäter ju stående ovanför variatorn så vart du sätter skjutmåttet är oviktigt.

Jag tror du måste ut och prova helt enkelt.

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Jag la mitt järn bakom primären på dess svarvade yta då den är absolut plan.
Sen så mäter du från järnet mot sekundären med skjutmått så ser du om motorn står rakt.
En hylsa med rätt diameter mäter du mellanrummet mellan variatorerna.

Det är sidoförskjutningen som är lite bökigare att mäta.. ja la järnet mellan sek skivorna och mätade mot primärens baksida, svarvade till en distans för att få sekundären "flytande" för att vara på den säkra sidan.
Bara du har måtten så är det inga problem ;)