Linjering av variatorer/motor.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Hej.

Har haft lös motorn på min Mach 1,a. Och nu är man ju självklart sugen på att ha tillbaka den då snön är här. :rolleyes:

Men, är de någon/några som har måtten som behövs för att linjera in allt?
Tex. Förhållanden i sidled, primärvariator/motoraxel och sekundäraxel. Även hur mycket primärvariator/motoraxel skall vara förställd med tanke på att motorn rörs sig.

Tänkte de här klarar dom väl galant på olika verkstäder och då lär dom ju ha allt uppmåttat redan. Någon kanske sitter på de här måtten så man kan få de exakt på en gång?

Hoppas de går att förstå vad jag menar, lite luddig förklaring kanske.
Skotern är iaf en Ski-Doo Mach 1 från -97

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Fick du till detta?
Hehe, på sätt och vis.
Måtta in allt "på känn" eftersom att jag inte kom över några mått och dyligt.
Sen så dök de upp nån bild här på forumet med olika inställningar på de här området. Tror iaf att de ska stämma även på min maskin.
Men i vilket fall som helst, de visade sig att de felade ungefär 1mm på min maskin mot va de stod på den bilden. Så lite lotto får man nog ha ibland. :rolleyes:

Får se hur de här funkar nu, sköt en rem för nån dag sen igen, dock en som vart med sen förra inställningarna.
Ny sitter på med "rätta" inställningarna, hoppas jag. Så får se hur långt man kommer, skotern käkar ju remmar...

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Hej jag lånar denna tråden lite.

Körde med skotern igår och såg att remmen började fransa sig(tråden började åka ut ) Märke på remmen är ultimax.

Så ja bytte till extra remmen som jag hade (polaris orginalrem helt ny) ,
Men då till problemet, den ville gå av sig själv och om man kör sen stannar så går den iväg i ca 2-3 kmh av sig själv på tomgång. och om ja stannar så Gnisslar de från remmen.

Har kört lite lungt med den ändå och den har i princip slutat gå av sig själv men gnisslar ändå .

Vad ska ja göra ? va kan de vara , kan motorn stå snett ?

ja jag vet inte , säg mig vad ni tror :)

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Liten uppdate.

Har INTE fått ordning på de här med remmarna....
Originalrem som började fransa i dag, gått 14mil, sen på de så körde jag av bromsslangen också, underbart!

Tillbaka till garaget igen.... :(

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men jag har ju lagt upp mått flera gånger, jag har bilden i min projekttråd om jag inte missminner mig.

Måtta om och gör rätt ;)

Tänk på att inte dra torque grejen för hårt så att du snedställer motorn.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Ganska säker på att remmen sitter för tajt nu . äre att lossa på motorfästena och justera in de som gäller eller ?

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
var de samma mått för din mach 1 som för mach z??har hållt på å krångla med min men fick inte till det den hackade liksom iväg å käkade upp rämmen på insidan sen gick den av