Linjering

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Hallå!
Nu så här i sommartiderna är det dags att gå igenom skotern, tvätta upp den och sånt då den är extremt skitig, även back och elstart ska monteras (en viper utan back är inte alltid kul).
Tänkte ta och lyfta ur motorn så man kommer åt att tvätta upp chassit plus att det blir lite lättare att slänga på startmotorn (hade kunnat skippa det men farsans skoter, resten listar ni nog ut själv :) )

Det enda jag undrar över genomgången är om motorn måste linjeras efter man har haft bort den från skotern, eller är det bara att slänga i den igen?

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
det är bara att ladda ner service bökerna här på forumet.
där finns det du behöver för att montera i motorn igen

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Ah tackar :)
Men det finns ju inte till viper, men vilken är det som är närmast viper? Det måste väll vara srx?

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
*SX VIPER*
är ju inte samma motor i varken srx eller sxr:en som i vipern- men borde väll vara det samma skulle jag tro att plocka ihop igen?
Aa det är de jag funderar över.
Tänkte så man inte plockar ner skotern i delar sen sitter man där och vet inte hur fan man ska få ihop den igen :)

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Skummat igenom servicemanualen för SRX för själva linjeringen borde väll vara densamma.
Har hittat hur man linjerar upp prim och sek variatorn och fattar hur man linjerar den.
Men, måste man ha ett speciellt mätverktyg?

Last edited:

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
cc mellan bult på primär till bult på sekundär är 268,5mm. Det finns små dubbhål på bultarna som man kan mäta imellan. 20mm offset om man har elstart annars 15mm. Mät på baksidan på primären till baksidan på sekundären. Och det dummaste man kan göra är ju att anta att det är lika då kan det lika bra bli fel.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Tackar :)
Men verktyget som man använder till linjeringen i sidled, det är ett speciellt verktyg antar jag?