Lista på delar som behövs för ett 2t turbo bygge.

5 jan 2010
22
0
1
Järvsö
jag vet ju att kunskapen finns på det här forumet, det förstår man ju när man läser trådarna.

men för oss som så gärna vill försöka oss på 2t-turbo byggen men inte har så stor koll på vad man behöver för delar (jag/vi vet att då ska man förmodligen inte ens försöka men, vad ska man annars göra under sommaren??) för att komma igång vore det nice med en tråd där ni radade upp vad man behöver för hårdvara, tex turbo, oljepump etc.

så boost å asker å alla ni andra som sitter inne på kunskapen, snälla, dela med er här!

tack på förhand // turbonoviserna
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
skulle faktist vara intressant att få sammla det i en "Turbo byggar tråd" är själv lite inne på det
men det kommer ju bara bli generellt
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
finns väll minst 25 trådar med 2 takt turbo info.både byggen och frågor.tycker dom här trådarna börjar bli vanligare och vanligare.
allt du behöver veta finns här på forumet.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
håller med föregående talare. Det finns trådar.

Men kan väll slänga ner det jag tycker man behöver (beror såklart på om man kör förgasare eller insprutning):
* Turbo
* Oljepump
* Oljetank
* Plenum
* Wastegate (om det inte finns på turbon)
* Tryckrör och slangar
* Någon typ av bränslestyrning, tyo bondocker box (trycksatta förgasare om man kör den modellen?)

Det är väll det man behöver. Går såklart utöka listan rätt långt med andra saker man BÖR ha för att gå det att funka riktigt bra, t.ex:
* Bredbandslambda (för inställning)
* Uppsättning vikter
* Lägre komp
* IC

Finns hur mkt som helst som behövs vid ett seriöst bygge. Det är ju inte bara "turbon" som behövs. Variatorerna måste ställas om så dom håller emot m.m

Sök i forumet, och du skall finna svar.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ni har så rätt så grabbar, all info finns ju ute där, vi tänkte bara göra det lite enklare och snabbare för oss då vi ändå har spaltmeter att läsa för att kanske eventuellt få ihop ett turbobygge när vi väl rätat ut några av dom 623 frågetecknena som uppstår :D

men tack för hjälpen å tack för alla era trådar där ni delar ut kunskap!!

keep it up!