lite frågor om variatorn på xrs 600

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Det är ju olika nr på primären, vad ska dom stå på? Mina står på nr 1. Vad är det som händer om man ändrar? På sekundären är det ju också olika nr för att ställa in remmen, eller är jag ute och cycklar helt? Hur högt ska remmen ligga? Hur ska jag veta att den ligger rätt och inte är för slak, jag kan bara spänna ett nr till. Tacksam för svar / robin
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Vad är det för maxvarv? Om jag ställer på 3an så ökar jag varven med 400, varför står den på ett nu för om den ska stå på tre tro? Ingen som kan ge nå råd på hur jag ska veta om remmen är rätt?
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
ta och kolla vad den varvar när du har palla upp den! den ska varva cirka 8250..
skriva gärna vad den varvar här sen!
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Min xrs 600 hade också primären på 1 men ändrade nästan direkt ja köpte den till 3 och blev bra:)
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Ska prova att varva ur den i helgen om det blir lite varmare, 20 grader så nu orkar jag inte.
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
jag kört lite idag och den varva 8000 när jag tryckte fullt på åkern. Såg nu när det inte var mörkt att den stod på 4, inte 1 som jag trodde förut. Om maxvarv ska vara 8250 borde jag ställa den på 5. Ska jag vrida till 5 eller kan det vara nå annat som gör att den inte varvar ur helt? om den ska stå på 3 enligt boken känns det inte lite fel att ha den på 5 då? Den är nerdrevad två kugg och har 44a matta om det har nån betydelse.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
ska och ska.....3 är väl ett utgångsläge för inviduell justering. vore det så att den alltid skulle vara på 3 så skulle det inte gå att justera den.
 

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Jag har en exakt likadan skoter som är nerdrevad 2kugg och min primärvariator står på 4. Du ökar eller sänker med 200 varv per angiven siffra. Ställer du om från 4 till 5 så ökar du varvtalet med 200 varv. På sekundärvariatorn kan du justera hur högt remmen skall ligga och den skall ligga så att du har ca. 3mm över översta kanten av sekundärvariatorn. Står du på sidan och kollar på sekundären skall du se 3mm rem sticka upp. ;)
 

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
saxat från dootalk!!


*Need less rpms; Increase flyweight mass - The TRA lever pushes harder.
*Need more rpms; Reduce flyweight mass - The TRA lever pushes less hard.

If you add more flyweight, the TRA lever will push harder.
The TRA lever pushes on the sliding sheave.
The sliding sheave pushes on the belt
The belt pulls the secondary open

Clickers determines how quickly the engine will rev.

Higher clicker # 4,5,6 = quicker rpms
Lower clicker # 1,2,3 = engine pulls harder