Lite nybörjarfrågor XLT sp -95

jonzon87

Medlem
1 jan 2010
10
0
1
Jaha, då har även jag köpt en skoter.. Trodde aldrig jag skulle äga någon, men ack så roligt det är. Nu har jag bara lite nybörjarfrågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. När jag köpte skotern så såg jag att mina insugsgummin är spruckna, har varit inne på lite buiker och letat nya men får fram alla möjliga storlekar som kan passa. Vad jag kan läsa mig till så ska jag ha vm 38 till min maskin, stämmer det? Maskinen ser orörd ut i motorutrymmet.

2. Variatorn tycker jag skjuter iväg riktigt bra strax över 4000 varv, men har nu börjat slå/smälla/dunka något och det ökar i takt med varvet. Är min rem slut? Tyckte att detta fel kom efter att skotern inte ville röra på sig när jag gasade, kan jag ha bränt remmen vilket resulterat i detta? Detta hände i riktigt kallt väder. ca 30 -
Kan även säga att jag tycker att remmen ser duktigt slapp ut. Jag kan trycka den nedåt ett par cm.. Detta kan väl ändå inte vara normalt?
Den lät inte alls så här när jag köpte skotern. Och man kan nästan känna dunkarna, typ som att remmn slår i någonstans?

Tycker annars skotern verkar fungera bra. Och efter att man läst om att bensinkranen måste stängas av efter körning så har den blivit riktigt lättstartad också.

Detta gäller alltså en Polaris XLT 600 -95 uttagen dec/96

Tack på förhand!

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
du har nog fått en hals på remmen så byt den..
remmen ska vara lite slapp då den står stilla för annars rör sig skotern på tomgång