Litet haveri för att förgylla er tillvaro!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hej va de går!! Summit X 800HO -04 :eviltongue::eviltongue::eviltongue:

Förmodligen skar vevstakslagret, blev otroligt varmt och tillintetgjordes på nolltid. Varför förblir ett mysterium. Funderingar på om det skulle löna sig med avgastemp dock.. Bara för att se ifall det börjar skena iväg.

Slutsats: Ny vev, ny kolv, packningssats med packboxar och en jävla massa bök. Rotaxmotorhelvetet har dessutom lösa nålar runt kolvbulten?! :eviltongue:










[video=youtube;pQfJeNMaTfs]http://www.youtube.com/watch?v=pQfJeNMaTfs[/video]
 
E

ejwbegysv

Illa, beentheredonethat...

Tjuvluft från packboxen vid primären? Eller förgasarfläns?

*Edit.. missade att det var veven
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Det märks förmodligen imorrn. Varmt har det iallafall varit!


Svettigt med tanke på att min motor är samma rat fast med mer elektronik...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Trist! Men... Det där är absolut inte ett typiskt Rotax-ras.

Kör man på bra olja och konserverar motorerna ordentligt under det varma halvåret, så händer detta "inte". Rost är snabb ondskefull död för nållager. Likaså kolvringsbitar, alurester osv om man bränner en kolv, det dödar också vevstakar och lager.

Som sagt, trist med ras!
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Misstänker igensatt oljekanal i blocket eller för snål gång. Ska öppna förgasaren under tiden som blocket åker iväg på vevaxelrep/balansering samt uppborrning av extra smörjkanaler.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mja bcool
Misstänker igensatt oljekanal i blocket eller för snål gång
tyckte också att de var lite konstigt formulerat, men jo, vevstakslagren smörjs genom nipplarna "oljekanal" från utsidan och in..
Så jag antar att de var denna kanal som ni funderade på ifall den var igen satt?

såhär kan de seut ifall vevstakslagren skär pga sne vev iaf..
är veven riktigt sne så skär den efter ca 2-3mil..

Här har vi nållagren, .. som skar


Svarta nötningen är från skinkan efersom den vobblade lite..


Lite värme ger fina färger..


Ett ram PTO lager i fiinfint skick. faktiskt på riktigt, klara sig utan fara..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, jo, eller hmmm... Melmaq, Minns inte exakt hur det ser ut på 800, fastän jag själv haft en rasad sån 2 gånger på bordet... Men du har rätt, det är ju en form av "kanaler".

Är inte dom oljekanalerna enorma? Behövs typ ett paket med Mums-mums i dom för att dom ska korka ihop?

Antonol, har ni delat blocket?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Precis som du tolkade menade jag nippeln i blocket. Det har blivit riktigt varmt iallafall av färgerna att döma, samt att kolvbultslagret även det fått erfara lite värme. Ramlagret verkar ha klarat sig, men åker på ett byte även det. Misstänker därav avsaknad oljesmörning eftersom kolven varit så pass snäll mot cylindern...

Japp, hittade ett paket mums-mums i vänstra kanalen. Nej, blocket är inte delat... Skoterägaren valde att skicka blockhalvorna med vev till Speedtech i ursinne.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. nja.. de oljeinloppen är rätt skitlitet..
ursäkta fackspråket.. men litet är de..
de ska ju inte spruta in olja där.. bara sugas in liiite per slag
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu har motorn åkt iväg på äventyr... Själv sitter jag och gråtmeckar variator i orosdimman att min motor håller.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Måste bara tillägga att det tog 17 dagar från ovanstående inlägg innan jag var i samma sits..! :happy: