Loctite

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Har googlat runt lite på internet efter affärer som säljer loctite men har inte lyckats hitta någon i närheten av mig (Gävle).

Eftersom jag nu håller på att renovera min skoter för fullt och skruvat isär det mesta så verkar det som jag behöver ett flertal olika loctites för att få ihop den korrekt igen.

Enligt sprängskisser och mekhandböcker och som i mitt fall angår skidoo så ska många skruvar fästas med tex:

loctite 243 (skruvarna till statorn bla)
loctite 271 (undre drevet i kedjehuset)
loctite 609 (om jag ska byta bussningar i primär eller sekundärvariatorn så ska de limmas med denna)
Loctie 222 (till motorfästena)

Hur noga är det med att använda loctite på skruvarna som rekomenderas i sprängskisser och mekhandböcker?

Tycker även att det bara borde finnas en typ av loctite för att låsa skruvar men så värkar inte fallet vara som jag skrev här ovan. Kan man tex köpa loctite 243 som nu tex ska vara till bla statorskruvarna och använda det till skruvarna till motorfästena?

Vilka skruvar kan man skippa och vilka måste man verkligen ha loctite på?¨

Tack på förhand

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Har googlat runt lite på internet efter affärer som säljer loctite men har inte lyckats hitta någon i närheten av mig (Gävle).

Eftersom jag nu håller på att renovera min skoter för fullt och skruvat isär det mesta så verkar det som jag behöver ett flertal olika loctites för att få ihop den korrekt igen.

Enligt sprängskisser och mekhandböcker och som i mitt fall angår skidoo så ska många skruvar fästas med tex:

loctite 243 (skruvarna till statorn bla)
loctite 271 (undre drevet i kedjehuset)
loctite 609 (om jag ska byta bussningar i primär eller sekundärvariatorn så ska de limmas med denna)

Hur noga är det med att använda loctite på skruvarna som rekomenderas i sprängskisser och mekhandböcker?

Vilka kan man skippa och vilka måste man verkligen ha loctite på?¨

Tack på förhand

Dom där 3 Loctitarna ska/bör du köra med på dessa skruvar. Hur noga? Väldigt noga till ganska noga.

Möjligtvis att du kan pruta bort 609an och köra 271an där också. Men jag skulle kostat på alla dessa 3 flaskor

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Har nu hittat lite information om de olika loctite modellerna och jag blev genast mycket klokare. Klistrar in informationen här nedan så ni andra också kan läsa.

Loctite® 222 - Gängsäkring, svag
Rekommenderas för svag låsning av justerskruvar, skruvar med försänkt huvud och ställskruvar.

Applikationer
För metaller med låg hållfasthet såsom aluminium eller mässing som annars lätt kan gå sönder vid demontering. Även för låsning av justerskruvar, skruvar med försänkt huvud och ställskruvar på flänsringar, lyftblock, verktygshållare och kontrollenheter.

Övrig information
- Gängstorlek: upp till M 36
- Styrka: låg
- Funktionsstyrka (typiskt värde 22 °C): 6 tim.
- Igångsättningsmoment för M10-bultar: 6 Nm
- Temperaturbeständighet på lång sikt: +150 °C

Loctite® 243 Gängsäkring, normal, oljetolerant
Effektiv på alla typer av metallgängade fästelement. Förhindrar att delar vibrerar loss på t.ex. pumpar, fästbultar i motor, växellådor eller pressar. Rekommenderas där demontering med handverktyg krävs för service och där delar har blivit förorenade av olja.

Applikationer
Maskinverktyg, pressar, pumpar, kompressorer, fästbultar, växellådor.

Övrig information
- Gängstorlek: upp till M 36
- Styrka: medium
- Funktionsstyrka (typiskt värde @ 22 °C): 2 tim.
- Igångsättningsmoment för M10-bultar: 20 Nm

Loctite® 2701 - Gänsäkring, stark (vidareutveckling av 270)
För gängförband i metall (inklusive rostfritt stål och metaller med en skyddande beläggning, som t.ex. zink) där demontering för underhållsarbeten inte är nödvändigt. Rekommenderas för permanent låsning av motorblock och pumphus.

Applikationer
Alla fästelement som måste klara kraftiga stötar, vibrationer eller extrema miljö- eller kemiska förhållanden.

Övrig information
- Gängstorlek: upp till M 20
- Styrka: hög
- Funktionsstyrka (typiskt värde @ 22 °C): 6 tim
- Igångsättningsmoment för M10-bultar: 38 Nm

Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag har hittat loctite 243 och 2701 som är stark gängsäkring (vidareutveckling på 270). Är det den som motsvarar 271 som rekomenderas i sprängsisserna?

Kan man skippa loctite till skruvarna på motorfästena då dessa bara ska sättas den svaga gängsäkringen loctite 222) eller kan man köra lite loctite 243 där istället som är medel gängsäkringen?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
Använder till 99,9% den normalstarka, som gängsäkring duger den överallt i en skoter. Ska du limma varatorbussningar däremot krävs andra doningar.

Snavar du över nån firma som kränger Wurths sortiment så har dom gänglåsning också. Har provat deras motsvarighet till Loctites normalstarka och gillar Wurths bättre.... tror desssutom den är nån krona billigare (den var då det när jag kollade)

R

RevMan

istället för 609 kan man köra med 638 som är lättare att få tag på. båda är cylindrisk fastsättning men 638an klarar lite större spalter den är alltså lite mer trögflytande.

Det som ställer till det är att en loctite i nordamerika har ett annat nummer här.
271röd stark ska tydligen inte finnas att köpa i sverige.
Borde inte vara några som helst problem att använda 243 till motorfästena, den finns även som limstift istället för flaska om man vill ha det istället.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Tackar er för informationen ni bidragit med, alla frågetecken känns besvarade!