lossa svänghjul ?

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hur får jag loss, svänghjulet på min rave 800-01, köpte en avdragare hos duells, den var ju i och för sig helt värdelös men efter lite ombyggnad fick jag dit den, och hängde på för kung och fosterland, svänghjulet är helt omutbar, sitter som sten, så vad gör jag , mvh DUTTEN,

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ge avdragaren en riktig j***l med ett läpmpligt tillhygge, typ en hammare eller nåt. Då ska du få se på rackarn....

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Innan du sätter avdragaren på plats så sprutar du wd-40 eller liknande mellan svänghjulet och vevaxeln. Låt det verka en stund. Dra sedan så hårt du vågar och knacka på avdragren(inte överdrivet hårt med monster slägga). Släpper inte svänghjulet då så kan du dra lite mera och sen knacka igen.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Som redan har sagts så dra åt avdragaren de du våga och knacka på bulten. lossnar den ändå inte kan du prova att dra åt av dragaren de du vågar å låta den sitta så övernatten och prova igen nästa dag. funkar inte de så prova att värma men bara centrumet på svänghjulet men ta de lugnt så inte statorn eller magneterna tar skada. det kan mycket väl räcka med att värma med en värme pistol. bara att få upp tempen till 60-70 grader räcker långt. lycka till!

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
spännde upp avdragaren sen drog jag på startgas på axeln, släppte direkt, behövde aldrig vålda något. mvh DUTTEN.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Detta är inte normalt, har värmt så mycket jag törs på centrum av hjulet, sprayat startgas i overkliga mängder på axeln, knackat och dragit hårdare på avdragaren men de vägrar släppa. Någon som har nåt mer bra tips? Finns det någon rotax avdragare att få tag på tro?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Detta är inte normalt, har värmt så mycket jag törs på centrum av hjulet, sprayat startgas i overkliga mängder på axeln, knackat och dragit hårdare på avdragaren men de vägrar släppa. Någon som har nåt mer bra tips? Finns det någon rotax avdragare att få tag på tro?
tillverka egen avdragare modell - kraftigare
värme, och en hammare elller dyl dra åt så hårt de går o slå emellanåt å värm på.

svänghjul brukar ju inte vara nåt problem, ploppar alltid lös lätt, annat med variator

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
tillverka egen avdragare modell - kraftigare
värme, och en hammare elller dyl dra åt så hårt de går o slå emellanåt å värm på.

svänghjul brukar ju inte vara nåt problem, ploppar alltid lös lätt, annat med variator
Nä precis, lindade om statorn på min gamla yamma och då lossnade det så fort man släppte på bulten. Men här sitter det som om det vore limmat.

Sitter och klurar på att tillverka en avdragare, man får inte så bra drag på en vanlig treklo. Får ju sätta den skruvhålen för magnapul kransen, skulle ha haft en avdragare man skruvade fast i dem i stället, så det får nog bli så. :eek:hwell:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
är det inte gängat på svänghjulet på revvarna för avdragare ?
Gör en avdragare i tjockt gods å rejäl bult å mkt värme så måste de gå, samt spruta på lite smörjmedel nån dag före så de får ligga o dra

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nix inte gängat, man får tillverka en egen som man drar fast i hålen för magnapulkransen, som jag förstår det i så fall. Hittade inget bra material hemma för att göra en egen, provade med ett kammdrev från en b23a men det är ju gjutgods så svetsfogen släppte så fort jag började spänna lite, precis vad jag hade förväntat mig skulle hända men man måste ju prova i alla fall :). Skall ut och jaga nåt bra att tillverka av i morgon.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Det gick tillslut, med en växellådsavdragare till lastbilar så small den loss. Är det normalt att det krypit ut lite fett från packboxen? Det var lite kletigt på och omkring tändplattan. Nu är det ju för att kolla detta som jag river men jag bara funderar om det är normalt att lite kommit ut den vägen. Nu återstår det bara att lyckas få loss variatorn, vilket oxå verkar vålla en del problem...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.086
113
Stora Blåsjön
Jag skulle se fettet som ett bra tecken :) För då har du inte haft lös svänghjulet i onödan...
nej det ska vara torrt där.
Variatorn brukar vara det som sitter fast värst. Men jag brukar köra med "vattenmetoden"(finns att hitta om du söker) + ev värme och det brukar gå bra.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Olja o gängtejp, lättare finns inte.. mot för avdragare som ofta blir gängskadad o ev krokiga