Lufta srx

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Har precis lyckats byta kolvringar, hur ska jag nu då gå tillväga med luftningen av kylsystemet ? Har aldrig gjort det förut.
Tack för svar
 

Fraddan1

Semi PRO sledder
27 jul 2008
40
0
0
Norrland
Då jag hade en Mountain Max så hade den två olika ställen där man kunde lufta systemet, en skruv uppe vid "termostathuset" (kallar det så fast det ingen termostat innehåller) där returen från höger sidokylaren kommer in samt ett vid vändkylaren längst bak vid bandtunneln.

Har hört väldigt många versioner om hur man bäst luftar ett kylsystem, och jag höll på att tjorva väldigt mycket med detta tills jag gjorde på följande sätt (många kommer säkert tycka detta var vansinnigt fel, kommentarer välkommna).

Fyllde på systemet inne i garaget med skruven bortskruvad vid vändkylaren längst bak på tunneln tills där började komma ut glykol (detta genom att det då var högsta punkten, samtidigt som luftskruven vid "termostathuset" var fastskruvad) skruvade sedan dit skruven på vändkylaren och fyllde på tills det var fullt i systemet och drog magnapullen runt några varv för att få impellern att snurra runt lite och på så sätt få ut ytterligare luft som fanns i kylarna och slangarna via locket till påfyllningen. Skruvade dit locket till påfyllningen.

Sedan tog jag ut skotern ut garaget, körde upp den mot en snödriva så att motorn blev högsta punkten, skruvade lös luftningsskruven på "termostathuset" och startade motorn och körde den på lite förhöjt tomgångsvarv så impellern pumpade runt all glykol och luften for då ut via luftningshålet på toppen samtidigt som jag fyllde på glykol hela tiden via påfyllningshålet så den inte skulle suga i sig luft den vägen tills det kom en jämn stråle med ren glykol (inge luftblandad glykol) genom luftningshålet skruvade dit skruven, stängde av motorn, drog ner skotern från snökarmen och höll nere bakändan på skotern och "lyfte" upp slangen där man fyller på glykol så denna blev högsta punkten så inge luft fanns kvar i slangarna där, fyllde på glykol upp till kanten och skruvade sedan dit locket.

Detta fungerade alldeles ypperligt för mig däremot så har inte MM och SRX samma motor och jag vill minnas att SRX har en termostat (som MM saknar) så om du gör på detta sätt så måste du varmköra motorn tills termostaten öppnar (om den inte har något hål i själva plattan som tätar som gör att det hela tiden strömmar kylvätska genom den fast den är stängd) och ett enkelt sätt är då att bara ta en sådan där stektermometer (som man har i julskinkan i ugnen för att se när den är klar) och hålla den där du fyller på kylvätskan för att se när kylvätskan är nog varm och termostaten öppnar.

Tror att den öppnar någonstans vid 88 grader C, men kan även vara 92C, säkert någon som vet detta exakt?

Då jag pratade med en verkstadskille som jobbade på en Yamaha återförsäljare så sa han att om du har kvar luft i systemet så kommer du märka det väldigt fort sedan när du är ute och kör om lampan som varnar att motorn går för varm tänds, vilket den tydligen gör direkt om det passerar luft förbi givaren då den är väldigt känslig.

Lycka till!