Och du! Med tanke på hur förgasaren och det som syntes runt omkring såg ut, så är nog inte variatorerna rengjorda det senaste decenniet heller... Så för att få ut bäst prestanda av skotern så bör du göra det innan du börjar gasa omkring.
Skruva bort bulten som håller primärvariatorn, enklast om du tar ur ett tändstift och matar ned en decimeter snöre av ungefär samma grovlek som startsnöret till skotern (om du skaffar ett sådant som är två meter långt så har du ett bra nödstartsnöre att ha i verktygslådan) snöret blir en mjuk stopp för kolven så att du kan lossa variatorbulten. Sedan så lossar du på de 6 M6-skruvarna som håller variatorkåpan.
När kåpan är av så blåser du bort remdamm med tryckluft, efter det så använder du bromsrengöringsspray och trasor för att torka bort smuts invändigt i variatorn.
När allt ser rent och bra ut så kontrollerar du hur rullarna ser ut, är de tokglappa eller platta på en sida så måste du försöka att få tag på ersättningsrullar. Efter rullarna så kontrollerar du hur glappt viktarmarna sitter och om den del av vikterna som ska gå mot rullarna är sliten och ojämn. Alla tre vikterna ska se lika ut, är någon deformerad i rullytan så måste den bytas.
Kolla även fjädern och skriv upp vilken färgmärkning den har. Bra att veta om du skulle behöva skaffa en ny fjäder.
Är rullar, viktpinnar och vikter helt glapp och slut så är det nog smartast och billigast att försöka att få tag på en begagnad Cometvariator eller en Powerbloc ALT. Powerblocvariatorn är väldigt enkel att kalibrera in.
Sekundärvariatorn är enklare.
Lossa bulten som håller den på drivaxeln och dra av variatorn. Gör rent den utvändigt så är det roligare att hålla på.
Rengjord och fin så lägger du den på arbetsbänken med baksidan uppåt, ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast helixen. Det kan även vara en bricka med innanför låsringen, den är till för att montera mellan variatorhalvorna när du har en sprillans ny drivrem på, sedan när remmen är halvsliten så flyttar man brickan ut bakom låsringen.
När helixen är fri så drar du upp den och rengör den och i "hålet" där den sitter. Lyft även av variatorskivan och rengör invändigt i den yttre skivan som ligger nederst på bänken.
När grejerna är rena så kollar du de tre små plastklackarna som sitter i "hålet" på toppen av glidytorna. De är supergaranterat slitna, så skaffa tre nya och montera dit (kostar 15kr/st ungefär)
Dags att montera ihop variatorn. Ta fjädern (som ska ha gul märkning) montera ena änden i hålet nedanför en av plastglidklackarna (finns bara ett hål på SS) sedan tar du helixen och siktar in fjädern så att den kommer i det hål som har märkningen #3, sedan får du ha lite finkänsla när du vrider helixen ett knappt kvarts varv (spänner upp fjädern) och samtidigt får den att gå ned i variatorskivan på splinesen.
Väl på plats håller du ned helixen så att du får dit låsringen i spåret. Brickan har du placerat efter hur ny eller sliten rem du har.
En sak till du ska kolla på SS440 är hur motorkuddarna på motorfästena mår. Be en kompis att ta tag i motorn och vicka den fram och åter medans du kollar om motorfästena framför och bakom motorn rör sig. Kolla även om själva fästena är spruckna, det är ganska vanligt och då får man släppa på motorn och svetsa ihop fästena igen.
Är motorkuddarna trasiga så finns inga original att köpa, men det finns sådana som är en smula tjockare och de funkar.
Lycka till.