luftfilter på indy

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
är det meningen att det inte ska innehålla något filter i luftburken på en indy 500 -90? tycker det känns konstigt.
det enda "filtret" som sitter där är ju gallret i intaget till luftburken.

jag hade tänkt montera nåt slags filter för att förhindra att snö sugs in i förgasarna med risk för snöskärning med detta kanske inte behövs?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Okej. Så det är inte nödvändigt att sätta dit ett filter? Hade antingen tänkt sätta dit nåt "öppet filter" eller ett skumfilter direkt på gasarna inuti originalluftburken. Eller ett sånt här snöpudertyg lr va de nu heter spänt över intaget..
Det borde inte påverka luftströmmen och bestyckningen men samtidigt skydda mot snöskärning? Eller är det bara bortkastat?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ska väl sitta en typ av skumfilter mellan luftburken och huven? Var då iallafall så på den 500an jag hade. Sen har jag för mig de satt ett uppe på huven under en plastkåpa mellan mätarna och styret också.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hm.. dubbla skumfilter? jag har hursomhelst inget alls.. men jag tycker det vore rimligt med ett mellan luftburk och huv.. är ju snabbt fixat men frågan är om det behövs...?
har iofs inte haft några problem (än) men det är en hel del vatten i luftburken efter en sväng i skogen (snö från grenar bla..)

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja de är ju ingen höjdare om den suger in snö direkt. Polarens 500a snöskar ju då en gång enligt firman han lämnade in på rep till.

Köpte ett nytt sånt filter mellan huv å luftburk till den jag hade å de kostade kring en hundring dock var det väl en 10år sen nåt sånt. Körde däremot utan det som sitter uppe på huven en säsong utan nå problem.

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ja, då har man hört sig för.. äldre polaris har INGET filter.. bara "snöfällorna"...
han rekomenderade dock att om jag fick snö i luftburken spänna över ett sånt här tyg som avvisar vatten..