luftfilter..

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Måste verkligen ligga i top10 på mest funderingar och ämnen snart tror jag!

hur som helst.. håller på med höken för fullt...

Har öppna luftfilter på min rotax 494 i snowhawken.. samt jaaks pipor..
Bestyckningen var 300/50 samt 280/50 och på fjället där jag kör är höjden
500 meter. och jag köpte höken ifrån sundsvall.. den släckte stift på stift och luktade bensin.
jag undrar, hade tänkt orginalbestycka den, dock vet jag inte vad orginal är till den än..
men måste man bestycka annorlunda med öppna luftfilter? köpt nya unifilter med snöskydd..
ska man göra nått med nya filter innan man monterar dom?

Vad förra ägaren sa var motorn från en 2001a.. fanns ens 494an 2001? det är också en fråga..

Sen var förgasarna enligt förra ägaren orginal till 494an.. mätte insuget till motorn och det var 28-29mm med skjutmått
så jag antar det är VM30 alltså?

Så bottom-end.

1.Vad är orginalbestyckning rotax 494, (2001?)
2.Bestycka annorlunda med öppna luftfilter eller funkar orginalbestyckning?
3.Kan det sitta VM28 eller är det VM30 orginal pa 494?
4.Vad göra med nya luftfilter innan montage? vissa säger olja in dom..
5.Vad betyder beteckningar, MAG, PTO och vad mer det är med munstycken.


tacksam för svar!
 
Last edited:

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
tjenare, jag har haft en 494, -00 de är ju samma motor, jag körde uni filter, och bestyckade upp 2 snäpp, och det funkade klockrent, minns dock inte vad jag hade för munstycken, och dessutom bor jag i piteå, och de är höjdskillnad.. men antar att den går fett? bara prova dig fram! har för mig jag körde 270/250, prova det, om inte kolla stift och bestycka ner/upp eftersom, och frågar du mig så funkar uni filter precis som dom är i och med skyddet man har utanpå, men de är väl upp till en själv :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Leta åt org bestycknien och kör den sålänget du kör på fjället ivf. Om du kommer lägre ner i höjd så sätt i ca 5% större munstycken i högfarten.

olja inte in filtren för unifilter är redan org för täta filtert för skoter igentligen. (värderlösa med andra ord). En skoter behöver inte ha dammfiltrering så man bör inte ha filter alls som är gjord för mc åkning eller bil sommartid samma sak gäller alla andra filtertypar såsom kn och kick as är också helt vöärdelösa för skoter. Enda som händer med dom är att dom slås igen av snö/is och maskinen går värdelöst.. Bästa filter är egengjiorda filter av slp tyg för dom ger nästan samma flöde som utan filter och håller både vatten och snö borta från förgasarna. Du kan förb'ättre unifiltren genom att Ta bort det yttre filtret (röda) så släpper dom igenom lite mer luft (snöfilter på). Om det visar sig att snöfiltret är lika bra som slp tyget så kan du senare även borra massa hål genom skumfiltret så det mesta luft bara går igenom snöfiltret,, då blir dom bet effektivare. Håll koll på hur mycket snö som far igenom snöfiltret bara och bestäm senare om, du törs borra /skära hål i skumfiltret.

PTO är variatorsidan och mag är magnetsidan /svänghjul. Det kan ibland vara vettigt att bestycka upp en liten aning på variatorsidan pga att det är mer belastning på den vevsidan . men bestycka i första han sammai båta fuggarna och kolla senar stiftfärgen så ser m,an snabbt om man bör gå upp ca 2% mer variatorsida (offtast inte)
 

bambrullan

Välkänd medlem
1 feb 2010
182
0
6
svsnavattnet
Tack så mycket för svaren! ska absolut göra det.. om jag ser att jag behöver gå upp på variatorsidan måste jag då gå upp på låg och högfart? det är väl bara högfart isåfall?
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
jag hade inte bestyckningarna jag skrev, var helt ute och cyklade, hade visst 320-300! men såg du hade fått org bestyckningar osv på ett annat inlägg! och ja, du behöver bara gå på högfarts :)